Annons

Grekgudar möter "Guardians of the galaxy"

Mycket står på spel när ondskan ska bekämpas i den grekiska mytologin. Men i "Immortals Fenyx rising" sker det med en stor dos humor och en hjälte som är långt ifrån perfekt.
Spel • Publicerad 1 december 2020
Efter ett namnbyte släpps nu "Immortals Fenyx rising". Den något udda stavningen av Fenyx ska få sin förklaring i spelet, lovar manusansvarige Jeffrey Yohalem. Pressbild.
Efter ett namnbyte släpps nu "Immortals Fenyx rising". Den något udda stavningen av Fenyx ska få sin förklaring i spelet, lovar manusansvarige Jeffrey Yohalem. Pressbild.Foto: Ubisoft/TT
Hur Fenyx ska se ut i spelet är upp till spelaren, utifrån ett relativt omfattande anpassningsmeny. Man kan också välja om hens röst ska tillhöra en man eller en kvinna. Pressbild.
Hur Fenyx ska se ut i spelet är upp till spelaren, utifrån ett relativt omfattande anpassningsmeny. Man kan också välja om hens röst ska tillhöra en man eller en kvinna. Pressbild.Foto: Ubisoft/TT
"Immortals Fenyx rising" bjuder på en del traditionella pussel att lösa. Pressbild.
"Immortals Fenyx rising" bjuder på en del traditionella pussel att lösa. Pressbild.Foto: Ubisoft/TT
Hermes, till höger, är en gud som spelaren tidigt träffar. Pressbild.
Hermes, till höger, är en gud som spelaren tidigt träffar. Pressbild.Foto: Ubisoft/TT

Att spelskapare blickar mot den grekiska mytologin tillhör inte ovanligheterna. Därför gällde det för skaparna på Ubisoft Quebec att tänka till för att låta sitt nya spel "Immortals Fenyx rising" sticka ut.

– Nyckeln för mig var att ta ett fräscht grepp på mytologin. Jag tittade på mycket som har gjorts och allt är mörkt och allvarligt, men samtidigt så hade den visuella gruppen gjort färggranna figurer och landskap nästan som i en tecknad film. Det fick mig att vilja ta det i en skarp komisk riktning, som känns annorlunda, säger Jeffrey Yohalem, som har varit manusansvarig.

Annons

Han liknar tonen i spelet vid "Guardians of the galaxy"-filmerna, där humor är en viktig beståndsdel, men berättelsen ändå tas på allvar.

– Du måste se till att det är inte är för roligt, för det kan bli utmattande. Det är lite som med skräck, att du inte kan skrämma någon konstant i 40 timmar, då blir man utmanad efter ett par timmar. Du måste skapa en rytm, med en berättelse där du ger dig ut på äventyr och mycket står på spel, med en stark intrig som drar dig framåt, säger Yohalem.

Sköldbärare blir hjälte

Spelet följer Fenyx, som ser upp till sin bror som är en stor krigare, men som själv fått nöja sig med att bära sköld.

– När deras skepp förliser vid en mystisk ö förvandlas hennes bror och alla andra soldater till sten, och hon tar på sig att rädda dem, och bli en riktig hjälte, säger Yohalem.

Han menar att det var nödvändigt att Fenyx har brister, i kontrast till dagens sociala medier-landskap, med flöden där andras liv framställs som perfekta, vilket kan få oss att känna oss mindervärdiga.

Även gudarna – där Zeus och Prometheus, som agerar berättelseröster och kommenterar under spelets gång – är långt ifrån perfekta.

– Det var ett viktigt budskap. Det är det som gör dem mänskliga och mäktiga.

Ny serie

"Immortals" är en nystart, jämfört med de flesta andra av Ubisofts titlar som är uppföljare i redan framgångsrika serier.

– Att få jobba med ett nytt varumärke är en chans man får en gång i livet. Det var oerhört spännande, och det är mycket hårt arbete. Jag är stolt över vad vi gjort, säger han.

"Immortals Fenyx rising" gick under utvecklingsperioden under namnet "Gods & monsters". Men energidrycksbolaget Monster protesterade, och hävdade att deras inblandning i bland annat e-sportsvärlden kunde ta skada.

Annons

TT: Tog det lång tid att acceptera det nya namnet?

– Jag vet faktiskt inte, när folk fick reda på namnändringen så tror jag att alla förstod anledningen bakom, och samlades kring det. Samtidigt var det ingen jättegrej, för även om namnet är viktigt så är innehållet viktigare, säger Jeffrey Yohalem

Fakta: "Immortals Fenyx rising"

"Immortals Fenyx rising" är en ny spelserie utvecklad av franska Ubisoft, där kontoret i Quebec i Kanada lett arbetet.

Det rör sig om en öppen spelvärld där Fenyx kontrolleras ur tredjepersonsvy (kameran bakom axeln). För att ta sig fram kan Fenyx springa, klättra, rida och glida på de vingar hon tidigt utrustas med.

Fiender är ofta stora, och bekämpas med svärd, pilbåge och gudalika magiska krafter.

"Immortals Fenyx rising" släpps den 3 december till Stadia, Playstation 4/5, Xbox One/Series X/S, Switch och pc.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons