unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Gripande starkt om Luthers liv

Bo Holtens opera ”Schlagt sie tot!” är en drabbande och övertygande föreställning om Martin Luthers liv, där det mörka ges utrymme. Musikskribenten Mattias Gejrot var på plats på Malmö Opera under lördagens urpremiär.
Philip Melanchthon (Thomas Volle) och Martin Luther (Dietrich Henschel) på var sin sida. Från operan ”Schlagt sie tot!”.
Philip Melanchthon (Thomas Volle) och Martin Luther (Dietrich Henschel) på var sin sida. Från operan ”Schlagt sie tot!”.
Foto: Jonas Persson

Att reformationens portalfigur Martin Luther i väsentliga drag var en stor svinpäls, detta är ingenting skaparna av den första stora operan om Luthers liv, librettisten Eva Sommestad Holten och kompositören Bo Holten, valt att hymla om. Tvärtom: hans fanatiska, neurotiska, hänsynslösa sidor står i centrum för deras imponerande operaverk som i lördags, 11 maj, hade sin urpremiär på Malmö Opera. Bara titeln ”Schlagt sie tot!” (”Slå ihjäl dem!”) talar ju sitt tydliga språk.

Dessa Lutherord – från en av de stridsskrifter mannen strödde kring sig – rörde sig om upproriska bönder som brandhärjat hans hemstad Eisleben, inklusive stadens kloster, några år in i reformationens svallande skeende. Folkets uppror var tydligt inspirerat av Luthers egna mustiga appeller mot påve och kejsare. Nu tog han med avsky sin hand ifrån det: än mer, han vände sig till den furstliga överheten med begäran om yttersta våldsutövande. Martin Luther ville se sin revolution genomförd från ovan.

Just scenen från det brända klostret Helfta i Eisleben för in en subtil dimension i operans handling. För ett ögonblick öppnas porten till reformatorns plågade hjärta: ett intensivt ljus slår in när hemlösa nunnor ansätter honom likt vilda fåglar. Är det hans eget samvete som låter vredens lågor slå så obönhörligt mot ”bondehopen”?

Den mångtydigheten hos Luthers drivkrafter hade kunnat lyftas fram än mer i föreställningen, för att lite bättre förstå honom, inte fördenskull förlåta. Både Peter Oskarssons storslagna regihandlag och själva textens resonerande och krönikeartade form lade tonvikten mindre på det individuella, på personskildringen. Det yttre skeendet fick råda, orden, de starka symbolerna: det freskartade.

Med detta sagt måste lördagens operapremiär kallas en gripande framgång, och först som sist en triumf för Bo Holtens musik, lika känsligt som fullödigt framförd av Malmö Operaorkester under Patrik Ringborg. Här fanns energi och exakthet in i de sista täta mörka tragiska skyarna.

Kompositionen är en märkligt föränderlig väv byggd kring Luthers eget tonspråk, det vill säga hans fyrtio egenhändiga koralmelodier. Det melodiska innehållet kändes verkligen mera som en svävande tids- och identitetsmarkör.

Snarare steg det expressiva och dramatiskt verkningsfulla fram i själva orkestersatsen där så ofta trä- och bleckblåset låg fritt i förgrunden efter renässansens smak. Eller i de många snärtiga dansrytmerna infogade i flödet – ibland omedelbart satta till en koralmelodi – eller den luftiga kontrapunkten så vackert buren av Malmöoperans körer (vuxna som barn).

Av de många sångsolisterna vill jag gärna framhålla, vid sidan av den trovärdigt högspände Luther själv i Dietrich Henschels gestaltning, hans beskyddare under de tidiga åren Georg Spalatin (humanist och kurfurste Fredrik den Vises handgångne man): denne fick av barytonen Jakob Högström en strålande auktoritet. Därtill var tenoren Thomas Volle en mjuk Melanchton, Luthers lojale men inte osjälvständige medarbetare.

En tveklös höjdpunkt var i operans final sopranen Inger Dam-Jensen som Luther-propagandisten, målaren och boktryckaren Cranachs hustru Barbara. Hon ger en mäktig lyrisk sensmoral efter reformatorns död, med hans vision i spillror.

Martin Luther (Dietrich Henschel), Barbara Cranach (Inger Dam Jensen) och Lucas Cranach (Reinhard Hagen) i nya operan ”Schlagt sie tot!” av Bo Holten.
Martin Luther (Dietrich Henschel), Barbara Cranach (Inger Dam Jensen) och Lucas Cranach (Reinhard Hagen) i nya operan ”Schlagt sie tot!” av Bo Holten.
Foto: Jonas Persson
Martin Luther (Dietrich Henschel) och Katharina von Bora (Emma Lyrén).
Martin Luther (Dietrich Henschel) och Katharina von Bora (Emma Lyrén).
Foto: Jonas Persson
En scen ur nya operan ”Schlagt sie tot!” med bland andra Barbara Cranach (Inger Dam Jensen) längst till vänster och Martin Luther Dietrich Henschel) med lutan till höger.
En scen ur nya operan ”Schlagt sie tot!” med bland andra Barbara Cranach (Inger Dam Jensen) längst till vänster och Martin Luther Dietrich Henschel) med lutan till höger.
Foto: Jonas Persson

Opera

”Schlagt sie tot!”
Opera av Bo Holten (musik) och Eva Sommestad Holten (svenskt libretto på textmaskin; sjungen tysk översättning av Jana Hallberg)
Regi: Peter Oskarsson
Scenografi & kostym: Peter Holm
Koreografi: Caroline Lundblad/Frauke
Med Malmö Operaorkester, Malmö Operakör, Malmö Operas barnkör. Dirigent: Patrik Ringborg
Solister: Dietrich Henschel, Thomas Volle, Jakob Högström, Georg Spalatin, Inger Dam-Jensen med flera
Urpremiär på Malmö Opera, lördagen den 11 maj. Sändes även i musikradions P2, finns att lyssna på i SR Play.

Läs mer

Stöld på byggarbetsplats

Nyheter. Kvinna misstänks
Stöld på byggarbetsplats

Tyskt intresse för Teitur Einarsson: ”Så kanske det är...”

Handboll. Uppges vara ett av namnen på önskelistan.
Tyskt intresse för Teitur Einarsson: ”Så kanske det är...”

Historien upprepade sig när KIK kammade noll mot AIK

Ishockey. ”Den där trubbigheten har ju förföljt oss under hela säsongen.”
Historien upprepade sig när KIK kammade noll mot AIK

Prestigefyllt pris till KIK:s unga målvaktslöfte

Ishockey. ”Jag kan bara ösa lovord över honom.”
Prestigefyllt pris till KIK:s unga målvaktslöfte

Läsartext: Ta inte brukbar mark till nybyggen

Exploatering. Ytterligare skövling av värdefulla arealer pågår runt Kristianstad.
Läsartext: Ta inte brukbar mark till nybyggen

Sofia Nerbrand: Var går svenska folkets smärtgräns?

Ledare. Folkhälsomyndighetens scenarier för den tredje vågen är förfärande. De får inte bli verklighet.
Sofia Nerbrand: Var går svenska folkets smärtgräns?

Live: Clang prisad när KIK kammade noll

Ishockey. Bladetsporten rapporterade live.
Live: Clang prisad när KIK kammade noll

Bekräftat: Hälsenan avsliten på Vinslövs nyckelspelare

Handboll. ”Trodde att någon drämde en vattenflaska i golvet”.
Bekräftat: Hälsenan avsliten på Vinslövs nyckelspelare

Dömd polis nekas prövning i hovrätten

Kristianstad. Jobbar kvar tills vidare – men lär bli av med anställningen.
Dömd polis nekas prövning i hovrätten

Somnade bakom ratten – man döms för olycka på E22

Olycka. En polis på väg till jobbet blev vittne.
Somnade bakom ratten – man döms för olycka på E22

CSK-läkaren om året med covid-19: Det är fruktansvärt

Kristianstad. ”När jag hör att det kan komma en tredje våg så vill man bara gråta”.
CSK-läkaren om året med covid-19: Det är fruktansvärt

Läsartext: Ska vi som behöver bredband flytta härifrån?

Kommunal service. De styrande vägrar bygga ut fiber i hela Kristianstads kommun.
Läsartext: Ska vi som behöver bredband flytta härifrån?