Annons

Inspirerande korskopplingar

Tidskriften Nutida musik låter sju poeter lyssna på varsin komposition, och utifrån det mötet skriva varsin dikt. Resultatet blir högst variationsrikt men stimulerande, anser kulturredaktören Sune Johannesson.
Tidskrift • Publicerad 12 februari 2020
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
I de två senaste numren av Nutida musik skriver poeter nya dikter utifrån ny musik.
I de två senaste numren av Nutida musik skriver poeter nya dikter utifrån ny musik.Foto: Sune Johannesson

Med ny musik som utgångspunkt låter den klassiska tidskriften Nutida musik sju poeter tolka det dom hör. Fram växer nya dikter, och med tanke på det projekt som sedan november månad pågår på den här kultursidan – Plats för poesi – finner jag det här kreativa mötet extra intressant.

Det ställer frågor om både musik och poesi. För vad gör musik med oss, hur förhåller vi oss till det vi hör och vilka reflektioner och dikter leder det till?

Annons

Själva menar redaktionen för tidskriften att anledningen till att de frågade några poeter om de ville medverka beror på brist på möten. De skriver: ”Vi tycker oss ofta märka en bristande kommunikation, rent av en barriär mellan konstmusiken och andra konstformer. Det uppenbara slog oss, att vi skulle kunna göra något för att bidra till att upprätta fler korskopplingar.”

Jönson & Lowden

I tidskriftens två senaste nummer (nr 277 och 278) publiceras så nyskrivna dikter som mer eller mindre tydligt har varsitt musikstycke som start. Tydligast är Johan Jönson som i en suggestiv flödesform resonerar kring vad han hör och ser (förutom violin och bandstämma består det verk han tar del av av video). Michael Meierhofs ”Splitting 5” är ny musik för honom, men han öppnar sig helt för att ta del av upplevelsen.

När Ghayath Almadhoun lyssnar på Paula Matthusens ”Old fires catch old buildings” ger det en helt annan dikt. Här hamnar vi i Medelhavets mörka helvete, den ökade rasismen och västvärldens cynism: ”Vad ska vi göra nu? Den nya vågen av flyktingar som skulle städa upp europeiska pensionärers skit har alla dött.”

Martina Lowden delar upp hela sin text i ständiga avbrott, vilket ger en, minst sagt, hackig läsupplevelse. Vad hon lyssnar på? Hanna Hartmans ”Crush”, som ger dikten ”Kr oss”. Lundaförfattaren Maria Küchen skriver till Lise-Lotte Norelius verk ”Sky”, och det är just dit hon färdas i sin text, rymden. Passande nog med tanke på Küchens senaste bok om rymdens och människans gemensamma historia.

Så pendlar diktarnas dikter och även min läsning. Och det är väl så klangvärldar är, de tar oss till nya och olika världar. Samtidigt syns alltid var och ens personlighet, som ett fingeravtryck. Fascinerande! Det ska bli intressant att se om nya korskopplingar väntar.

Musikens verk

Efter hand letar jag upp musikstyckena på nätet (varför finns inte länkar på tidskriftens webb?) men lyckas inte synka mitt lyssnande och min läsning. Det hade också varit kul att få läsa lite om tonsättarnas egna tankar kring sina verk, nu står det endast vilka instrument som medverkar.

Följande sju kompositörer (första namnet) och poeter medverkar: Catherina Barbieri/Burcu Sahin, Hanna Hartman/Martina Lowden, Lise-Lotte Norelius/Maria Küchen, Michael Meierhof/Jonas Jönson, Paula Matthusen/Ghayath Almadhoun, Tony Blomdahl/John Swedenmark samt Fabian Svensson/Elis Monteverde Burrau.

Tidskrift

Nutida musik

Nr 277 & 278 – satsning: Korskopplingar

Sune JohannessonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons