unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Möte som stärker och ger hopp

Skånes dansteaters nya föreställning ”Nayrab” är ett mångbottnat möte, mellan danstraditioner, mellan kulturer. Kulturskribenten Andrea Grapengiesser rycks med av en föreställning som övertygar och rymmer allt, från sorg till hopp.
Möten och närvaro i Skånes dansteaters nya föreställning ”Nayrab”.
Möten och närvaro i Skånes dansteaters nya föreställning ”Nayrab”.
Foto: Malin Arnesson

I ”Nayrab” möts arabisk tradition och modern dans. Koreograferna Laurence Yadi och Nicolas Cantillon har tillsammans med den Malmö-baserade kompositören Tarek Alhadj med klarögd självklarhet lyckats binda samman historia, kultur och samtid på Skånes Dansteater. Kriget i Syrien är lika närvarande som livet i Malmö, liksom den enskilda människans längtan efter samhörighet. Den internationella ensemblen och musikerna visar vad som är möjligt när den ena kulturen berikar den andra.

Ett arabiskt vemod rullar som en oändlig blågrön våg över scenen. I ”Nayrab” bärs de nio dansarna fram av musiken. En rörelse som hela tiden förändras, växer i styrka och intensitet, för att sedan plötsligt bli helt stilla igen. Allt ryms, glädje, sorg, sensualism, sexualitet och död. Det är starkt och medryckande från första stund.

Koreografin är sammanhängande och samtidigt varierad med starka duetter och solonummer men kanske är det framförallt när alla dansare tillsammans bildar mönster och rörelse som det blir hypnotiskt. Med ryggarna mot publiken sjunger dansarna en vemodig kärlekssång. I ett annat parti manar dansare, publik och musiker fram en pulserande samstämmig rytm. Dansarna simmar tyst över scengolvet och döda kroppar samlas ihop på stranden i en hög.

På scen spelas Tarek Alhadjs nykomponerade musik inspirerad av uppväxten i byn Nayrab, Syrien och traditionell folkmusik. Det är suggestivt och fängslande. Man använder sig av musiksystemet maqam. De medverkande musikerna Behzad Souratgar, Mostafa Al Kafafi och Tarek Alhadj, är alla väl förankrade i Malmös kulturliv.

Dansstilen, av koreograferna utvecklad och döpt till FuittFuitt, bygger på att utveckla en oändlig rörelse och att släppa medvetenheten och fångas av glädje. Laurence Yadi och Nicolas Cantillon liknar sin dansfilosofi vid den sufiska traditionen, men här är det dansen som möjliggör ett upphöjt tillstånd. Energin sprider sig onekligen även ut i bänkraderna och som en extra bonus bjuder Skånes Dansteater senare under våren in till After Dance där publiken får dansa FuittFuitt i foajén efter föreställningen.

Bilderna från byn Nayrab är nedslående, men dansföreställningen ”Nayrab” kommer istället ge även den tröttaste nytt hopp. Föreställningen spelas under mars och april i Malmö, 19 april på Dansens Hus i Stockholm och följs förhoppningsvis därefter upp med en lång turné.

En scen ur ”Nayrab” av Skånes Dansteater.
En scen ur ”Nayrab” av Skånes Dansteater.
Foto: Malin Arnesson
En scen ur ”Nayrab” av Skånes Dansteater.
En scen ur ”Nayrab” av Skånes Dansteater.
Foto: Malin Arnesson
En scen ur ”Nayrab” av Skånes Dansteater.
En scen ur ”Nayrab” av Skånes Dansteater.
Foto: Malin Arnesson

Dans

”Nayrab”
Koreografi: Laurence Yadi och Nicolas Cantillon
Musik: Tarek Alhadj
Ljusdesign: Maria Ros Palmklint
Musiker: Tarek Alhadj, oud; Behzad Souratgar, tar och setar; Mostafa Al Kafafi, slagverk
Dansare: Anna Borràs Picó, Patrick Bragdell Eriksson, Matthew Branham, Brittanie Brown, Samuel Denton, Belinda Nusser, Yiorgos Pelagias, Kristian Refslund, Jing Yi Wang
Skånes dansteater, Malmö i lördags 24 mars. Framförs även 28 mars, 5-8 april och 12-14 april.

Läs mer

Fjäder i hatten för den skånska institutionsteatern

Kultur

Fjäder i hatten för den skånska institutionsteatern

Roland Schimmelpfennigs ”Halva månen” på Malmö Stadsteater

Nya chefen vill ha p-vakter som dansar balett på torget

Nytt uppdrag

Nya chefen vill ha p-vakter som dansar balett på torget

Nya kulturchefen efterlyser nya uttrycksformer.

Höstutflykt till konstens öppna rum

Kultur

Höstutflykt till konstens öppna rum

Två nya konstrundor pågår just nu. För Septemberutställningen – med 39 konstnärer – väntar sista helgen. Kulturredaktören Sune Johannesson tillbringade en eftermiddag på konstens vägar.

Här hittar du lokala författare på Bokmässan

Kultur

Här hittar du lokala författare på Bokmässan

Ranelid, Östergren, Roslund, Ohlsson... flera av Bokmässans författare har en lokal östskånsk koppling. Här är hela listan.

Han skrev bok om skilsmässan: ”Jag ville visa henne hur fel hon hade”

Kultur

Han skrev bok om skilsmässan: ”Jag ville visa henne hur fel hon hade”

När Tomas Polvall i ett gräl med sin fru framförde att deras långa relation hade flera fina stunder fick han till svar att det inte fanns något fint att minnas.

Regionmuseets utställning bäst i Sverige

Kristianstad

Regionmuseets utställning bäst i Sverige

Skapad ihop med lokala skateboardåkare.