GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Musikens kvinnor lyfts fram i Malmö

Nu tar kvinnorna plats på scenen – kommande år satsar Malmö Live Konserthus på en rad arrangemang som ska både hylla och stärka just kvinnorna i den fortfarande ojämställda musikens värld.
Först ut blir en musikdramatisk föreställning om Sveriges första kvinnliga dirigent.
Kultur • Publicerad 13 april 2021
År 1959: Sveriges första kvinnliga dirigent Ortrud Mann leder sin orkester – här under ett framträdande i Stockholms Konserthus där verk av Jean Sibelius framförs. Arkivbild.
År 1959: Sveriges första kvinnliga dirigent Ortrud Mann leder sin orkester – här under ett framträdande i Stockholms Konserthus där verk av Jean Sibelius framförs. Arkivbild.
Foto: EPU/TT

Den manliga musikvärlden skakades troligen om rejält när den blott 26-åriga Ortrud Mann anställdes vid Hippodromteatern i Malmö år 1944, i konkurrens med en rad manliga sökande. Tjänstgöringen visade sig bli startskottet på en lysande karriär – men hennes yrkesliv i orkesterdiket kantades många gånger också av ett starkt motstånd från manliga kollegor.

"Ibland bortglömda kvinnoöden"

Mann fullföljde dock sitt mål och blev faktiskt den första kvinnan att verka professionellt som dirigent i Sverige. En unik – men kanske också bortglömd historia som i höst får urpremiär på scenen i Malmö.

Musikföreställningen om Ortrud Mann är ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Malmö Live Konserthus – och "ett drömprojekt", enligt Malmö Stadsteaters teaterchef Kitte Wagner.

"Vi har nästan som tradition på Malmö Stadsteater att föra fram berättelser på teaterscenen som handlar om viktiga och ibland bortglömda kvinnoöden. Genom det här samarbetet lyfter vi varandra som kulturinstitutioner och blir viktiga för hela Malmö" säger hon i ett pressutskick.

Hyllar kvinnor

Föreställningen om Ortrud Mann är en fiktion skriven av Hanna Nygren och regisserad av Sara Cronberg. Huvudrollen spelas av skådespelaren Mari Götesdotter.

Satsningen blir först ut i en rad arrangemang i Malmö som går under namnet "100 kvinnor 100 år”. Temat syftar till att hylla och stärka kvinnor i musikens värld – och temat blir också en passning till att vi i Sverige firar 100 år av kvinnlig rösträtt i Sverige just i år.

Fakta: Temaåret i Malmö

"100 kvinnor 100 år" är temat som Malmö Live Konserthus satsar på hösten 2021 och våren 2022.

Temat lyfter fram kvinnliga musiker med syfte att stärka deras position i branschen.

Under året kommer det presenteras ett tjugotal programpunkter, varav föreställningen om Ortrud Mann är en del.

Under hösten kommer Malmö universitet tillsammans med Malmö Live även att genomföra ett symposium – "Women in music – towards equality" där forskare, musik- och kulturaktörer, musikrecensenter och musiker kommer att diskutera förutsättningarna för en mer jämställd musikbransch.

Källa: Malmö Live

Fakta: Temaåret i Malmö

Ortrud Mann var Sveriges första kvinnliga professionella dirigent och kapellmästare.

Hon föddes 1917 som Ortrud Åkerberg i skånska Arlöv.

Den första musikundervisningen fick hon av sin far som var musiklärare och organist samt tonsättare.

Mann blev elev vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och avlade, med högsta betyg, kantors- och högre organistexamen 1938 respektive 1939 och musiklärarexamen 1942.

Under utbildningen fick hon dåvarande chefdirigenten vid Göteborgs Symfoniker, Tor Mann, som lärare. Han blev senare hennes make.

26 år gammal sökte Mann tjänsten som kapellmästare vid Hippodromteatern i hemstaden Malmö. Anställningen orsakade visst rabalder bland hennes manliga medsökande, liksom uppmärksamhet bland skribenter och recensenter.

Hon blev sedan kapellmästare vid Malmö stadsteater fram till 1948.

Debuten som dirigent blev i Linköping 1949, och fortsatte senare med engagemang vid symfoniorkestrar i Norrköping, Göteborg och Stockholm.

Mann verkade som frilansdirigent och musiklärare. Repertoaren omfattade verk från barocken till samtida musik. Jean Sibelius angav hon som en av sina favorittonsättare.

Hon blev den första kvinnan att verka professionellt som dirigent samt inneha kapellmästarbefattningar.

Källor: Svenskt kvinnobiografiskt lexikon och I Musiken.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.