GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Pamuk, Orhan: "Istanbul – minnen av en stad"

Kultur • Publicerad 10 september 2006
Orhan Pamuk skriver om Europas största stad, Istanbul.
Orhan Pamuk skriver om Europas största stad, Istanbul.Foto: 

NY BOK. Hur många svarar rätt på frågan: vad heter Europas största stad? När jag växte upp var det London. Men nu? Knappast London, inte heller någon av forna storstäder som Paris, Madrid, Berlin eller Rom. Rätt svar är Istanbul. Lite överraskande? 15 miljoner. Inte riktigt som världens megastäder, Mexiko city, Kairo, Shanghai.

Men en ansenlig invånarskara. Och en av dem som följt Istanbuls befolkningsexpansion under senaste halvseklet är den turkiske författaren Orhan Pamuk. Född i staden 1952 och för evigt bosatt i den är han bunden vid den som vid ett öde och han har svårt att skilja sig från staden, ens för kortare tid. Han har blivit ett med staden, ett med dess själ, dess gator och hus, dess vatten och landmärken. Om man får tro Pamuk själv i Istanbul – minnen av en stad.

Istanbul är på sätt och vis en "bildningsroman". I klassiska bildningsromaner ger sig alltid huvudpersonen iväg från sin födelseort och tillskansar sig erfarenheter på främmande ort i. Så icke Pamuk. Från en till en början ytterst begränsad geografisk orientering, ett hus, får vi följa den långsamma erövringen av hela staden under hans första tjugo år. Och parallellt följer hans bildningsgång. Han stöter på stadens forna encyklopedister, romanförfattare, konstnärer, kåsörer och poeter. Deras Istanbul skapar ett historiskt perspektiv men presentationen av deras verk är också en ärebetygelse åt dem, som varit inspirationskällor och utgångspunkt för Pamuks författarskap.

Färgerna har ofta varit centrala i många av Pamuks romaner. Titlar som "Snö", "Mitt namn är röd", "Den Svarta boken", "Den vita borgen" tyder på det. Och även i det här verket är framför allt två färger viktiga, svart och vitt. Texten ledsagas också av ett otal fotografier, alla svartvita. De flesta är tagna innan färgfotot var i svang, men det är inte den enda anledningen. Pamuk menar att Istanbul är en stad i svartvitt. Och han drar sig inte heller för att förknippa denna nyans till ett temperament – melankolins – som genomsyrar Istanbul mer än något annat.

Melankolin härrör framför allt från den osmanska kulturens sönderfall under 1800-talet och har fördjupats av stadens och alla misslyckade försök att bli så västerländska som möjligt under 1900-talet. Och melankolin fångar in alla stadens invånare. Själv fångades Pamuk definitivt i dess nät i senare tonåren och där sitter han fortfarande, fångad i nätet och som spindel.

Istanbul är merendels skriven som en resonerande memoarbok. Det hindrar oss dock inte ifrån att ibland få ta del av Pamuks eminenta språkförmåga, inte minst i den flersidiga karakteriseringen av just stadens melankoli: "… om avenyerna där man aldrig ser en ensam kvinna efter solnedgången, om bussar fullpackade med passagerare, om moskéerna vars blyplåtar och stuprör alltid blir stulna, om barnen på gatorna som försöker sälja samma paket pappersnäsdukar till alla förbipasserande, om klocktornen som ingen någonsin lägger märke till …"

Pamuks Istanbul är så långt ifrån en turistguide man kan tänka sig. Här finns inga beskrivningar av osmanska palats och bysantinska helgedomar, inga tips om hotell och sevärdheter. Ändå lockar den mig verkligen att besöka Istanbul, att vandra i dess dunkla gränder som plötsligt öppnar sig mot Bosporens öppna vatten och känna "de underbart deprimerande förbindelserna med historien".

Jan Erik Bornlid

Orhan Pamuk

"Istanbul – minnen av en stad"

(Norstedts, översättning: Tomas Håkanson)

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.