GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Så ska företag i kulturbranschen stärkas

En ny strategi för att stärka företag i kulturella och kreativa branscher föreslås i en ny utredning.
Tanken är att utmana politiken att tänka utifrån flera olika perspektiv.
kultur • Publicerad 5 augusti 2022
Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S). Arkivbild.
Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S). Arkivbild.Foto: Maja Suslin/TT

Hur kan företag i kulturella och kreativa branscher stärkas? På fredagen överlämnades den statliga utredningen "Kreativa Sverige" till kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S).

I utredningen slås fast att kulturlivet består av såväl offentliga institutioner som privata företag, men att de senare dominerar och att kulturen på så sätt är en del av näringslivet. Förslaget är en ny strategi, som ska genomföras under en tioårsperiod och ske fokuserat i sex prioriterade strategiska områden.

Delat ansvar

Utredningen föreslår bland annat delat ansvar mellan politikområden för att uppnå synergieffekter. Ett förslag är att både kulturdepartementet och näringsdepartementet får ansvar för att leda det strategiska arbetet tillsammans med ytterligare departement i Regeringskansliet.

I utredningen föreslås även att regeringen strategiskt och aktivt ska arbeta med bland annat marknadsvillkor för upphovsrätt. På så sätt skulle företagare och företag kunna få möjlighet till behovsanpassad rådgivning och utbildning kring just de frågorna.

Ett annat förslag är den lokala och regionala konkurrenskraften ska stärkas.

Flera perspektiv

Tanken med den nya strategin är att utmana politiken att tänka utifrån flera perspektiv samtidigt, menar regeringens utredare Tobias Nielsén.

"Det behövs en strategi som pusslar samman flera perspektiv för att Sverige också om tio år ska vara ett internationellt ledande kreativt land på andra sidan de stora och snabba samhällsförändringar vi befinner oss i", säger han i ett pressmeddelande.

Fakta: Utredningens förslaget på strategiska områden

1. Tydligt tvärpolitiskt ansvar för kunskap, synergier och samverkan.

2. Förnyelse av rådgivning, kapitalförsörjning och innovationsstöd.

3. Långsiktigt och snabbt på upphovsrättens marknad.

4. Export, internationalisering och värdeskapande utomlands.

5. Hållbar arbetsmarknad och kompetensförsörjning för alla.

6. Platsens betydelse för kulturella och kreativa verksamheter.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.