GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Självlysande fotokonst bländar på Bildmuseet

Med magnetisk blick naglar den sydafrikanska stjärnfotografen Zanele Muholi fast betraktaren. Nu visas den världsberömda konstnärens verk i den mest omfattande utställningen hittills i Sverige.
Fotografi • Publicerad torsdag 14:16
I sina vackra och drabbande fotoverk skildrar Zanele Muholi livet för svarta hbtq-personer i Sydafrika. Under senare tid har hon riktat kameran även mot sig själv. Pressbild.
I sina vackra och drabbande fotoverk skildrar Zanele Muholi livet för svarta hbtq-personer i Sydafrika. Under senare tid har hon riktat kameran även mot sig själv. Pressbild.
Foto: Zanele Muholi
Zanele Muholi är en av vår tids mest uppmärksammade fotografer och har ställt ut på konstmuseer runt om i världen. Pressbild.
Zanele Muholi är en av vår tids mest uppmärksammade fotografer och har ställt ut på konstmuseer runt om i världen. Pressbild.
Foto: Zanele Muholi
I Zanele Muholis bildskatt finns fotografier som andas kärlek och intimitet, men också starka porträtt av människor som har utsatts för hatbrott och riskerar livet för att kunna leva autentiskt, trots förtryck och diskriminering. Pressbild.
I Zanele Muholis bildskatt finns fotografier som andas kärlek och intimitet, men också starka porträtt av människor som har utsatts för hatbrott och riskerar livet för att kunna leva autentiskt, trots förtryck och diskriminering. Pressbild.
Foto: Zanele Muholi

För ett ögonblick står tiden still. Zanele Muholis svartvita självporträtt lyser, på en gång uppfordrande och intensivt.

Efter att ha slagit igenom internationellt med sina drabbande porträtt av svarta hbtq-personer i Sydafrika, bestämde sig Zanele Muholi för att rikta kameran mot sig själv. Resultatet är ett slags vridande och vändande på begreppet "the male gaze", den manliga blick som har varit förhärskande inte minst inom fotokonsten. Med avstamp i den egna familjehistorien undersöker Muholi hur den svarta kroppen har framställts och avbildats genom tiderna, genom att iscensätta sig själv, om och om igen.

– Dessa självporträtt blir ett sätt för Zanele Muholi att skapa sig själv, att skaffa kontroll över bilden av sig själv. De ska naturligtvis också ses mot en fond av rasismen av i dag och det hot och våld som riktas mot svarta lesbiska och transpersoner, säger Katarina Pierre som har kurerat utställningen.

Visuell aktivist

Drömmen om att kunna visa den progressiva och internationellt eftertraktade sydafrikanska fotografen har Katarina Pierre haft länge. Nu går den äntligen i uppfyllelse.

– Zanele Muholi är en mycket skicklig fotograf men utställningen ger också uttryck för Muholis politiska engagemang. Det är just kombinationen av ett otroligt starkt konstnärligt uttryck kombinerat med de angelägna frågorna som skapar en så hög kvalitet.

Fotoutställningen är indelad i åtta sektioner, för att kunna uppvisa Zanele Muholis bredd som fotograf, säger Katarina Pierre som har skapat utställningen tillsammans med museiintendenten Brita Täljedal.

– Muholi är kanske mest känd för sina stora anslående bilder men vi visar också de mer lågmälda och vardagliga bilderna, dokumentära bilder som skildrar vardagslivet på ett enkelt och självklart sätt, säger Katarina Pierre.

Den svarta kroppen

Kolonialism, apartheid, hbtq-frågor och den svarta kroppen. Utställningen genomströmmas av flera olika lager och erbjuder också en tidslinje där viktiga årtal och händelser i Sydafrikas historia presenteras. Tidslinjen, som börjar 1948 då apartheid infördes, ger bilderna en bakgrund, förklarar Katarina Pierre.

Ett hundratal bilder, både svartvita och i färg, ingår i utställningen. Det första som möter besökaren är ett par av självporträtten som inför utställningen har förstorats upp i jätteformat.

Grymhet och kärlek

Det var när Zanele Muholi som ung fotograf gick i lära hos den legendariske sydafrikanske fotografen David Goldblatt som det blev tydligt för Muholi hur frånvarande svarta hbtq-personer var. De fanns inte representerade vare sig i fotokonsten, medierna eller i samhället i stort.

– Det var då Muholi bestämde sig för att det skulle bli hens uppgift, att skildra dessa människor, och engagera sig för demokrati och mänskliga rättigheter, säger Katarina Pierre.

Vilket kräver mycket mod, understryker Katarina Pierre, i ett Sydafrika där hatbrott ännu är en högst påtaglig verklighet för hbtq-personer. De förföljs fortfarande, våldtas och mördas.

Genom sina bilder skildrar Zanele Muholi hur livet kan gestalta sig för hbtq-personer som lever i Sydafrika i dag. Det är bilder som förmedlar en grym sanning om förtryck och diskriminering. Men i porträtten återspeglas också intimitet, kärlek – och stolthet.

Fakta: Utställningen "Zanele Muholi" på Bildmuseet

Utställningen öppnar på lördag den 27 november på Bildmuseet i Umeå. Den pågår till och med den 8 maj.

I utställningen presenterar Bildmuseet Muholis karriär som fotograf från tidigt 2000-tal fram till i dag.

Utställningen är producerad av Tate Modern i London i samarbete med Bildmuseet i Umeå, Gropius Bau i Berlin och Maison Européenne de la Photographie i Paris.

Källa: Bildmuseet

Fakta: Utställningen "Zanele Muholi" på Bildmuseet

Den sydafrikanska konstnären och aktivisten Zanele Muholi är en av vår tids mest uppmärksammade fotografer och har ställt ut på konstmuseer och biennaler världen över.

Muholi är född 1972 i Umlazi utanför Durban i Sydafrika. I dag är hon bosatt i Johannesburg.

Zanele Muholi betraktar sin konst som "visuell aktivism", för ett bättre samhälle och för social förändring. Muholi blev internationellt känd för sina nyskapande porträttfoton av hbtq-personer i "Faces and phases", en fotoserie som påbörjades redan 2006 och i dag består av över 500 verk.

2009 var Muholi med och grundade ett forum för visuella aktivister med queerfokus, vid namn Inkanyiso, som betyder ljus på zulu.

Källor: Bildmuseet med flera.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.