Sjöbo konsthall: Håkan Berg

Kultur Artikeln publicerades

Håkan Berg, Maglehem, lyckas med enkla medel träffa mitt i prick. Recensent Isac Nordgren är förtjust i Bergs pågående utställning i Sjöbo.

Håkan Berg, från Kristianstad och numera bosatt i Maglehem, är en konstnär som jobbar med enkla medel. Men samtidigt är hans konst komplex. Den är enkel i det avseendet att den är omedelbar, att den besitter en direkthet som smittar.

Under biblioteket i Sjöbo ligger lite undanskuffad Sjöbo konsthall där Håkan Berg nu visar sin stora spännvidd mellan olika uttryck och tekniker.



"stage" och "scene" är två enkla, i det närmaste barnsliga, oljor i grönt, brunt och grått där objekten är ensamma på i övrigt tomma pannåer. "Röd I-VI" är en grupp screentryck där Berg jobbar med fält i mörk- och ljusrött. B

ilderna rör sig på två plan. Dels de konkreta former han arrangerar med fälten och dels kalligrafiska tecken, figurer och skissartade teckningar han ritat i svart ovanpå den bakomliggande strukturen.

Serien "blind letter" består av fem små spännande akrylmålningar där ett myller av vägnät eller gångar bråkar inom ramarna. De liknar förenklade flygfoton, vägbeskrivningar som rafsats ner i all hast. Ett system där komponenter kopplats samman med varandra, med trådar eller nervbanor. Bilderna tycks beskriva något för oss osett och obekant.

Serien "alfabeta" är mer elegant och består av en rad etsningar med svarta linjer och former mot grå bakgrunder. De tio grafiska bladen är väldigt snyggt arrangerade, där varje bild är vänster- eller högercentrerad inom långa rektangulära ramar. Tillsammans bildar de en enhet, ett enda verk som viker sig i hörnet och slingrar sig över den vita väggen.



Oljemålningen "bloss" överraskar mig med sin flyktighet i färgen, som ger en akvarellkänsla. Jag uppskattar verkligen Bergs till synes slarviga, spontana måleristil.

Det är uttrycket som står i centrum i allt Berg gör, idéns sprängkraft som inte kan hållas tillbaka. Målningen brinner i orange, just som ett bloss.

Triptyken "glänta" tar ett jättekliv i en helt annan riktning. Här utgår Berg från den abstraherade bilden av en skogsglänta som han sedan tryckt i olika färger. Den högra bilden, som går i orange, störs av en grå form som påminner om två uppochnedvända moln eller kullar. Den mittersta gröna bilden har en svart prick mitt i sitt blickfång och det är signifikativt, som ett tydligt eko. Berg har förmågan att med sina enkla medel träffa mitt i prick.

Isac Nordgren