Smedberg, Åke: "Jag är den du inte ser"
Först tror man på att det är verkligheten som skildras. Att det är ett socialreportage från hopplöshetens och avfolkningens Norrland.
Det känns helt logiskt att den svartjobbande snickaren Frank Westling som blivit blåst av den rike Rolf Ståhle till sist blir lack, desperat och, i fyllan och villan, tar till våld. Westling misshandlar Ståhle brutalt, nästan till döds. Men han är själv inte i särskilt god form och dör strax efter att han angripit Ståhle.
Exakt vad han dör av är oklart. Kanske överansträngning, kanske självmord.
Franks styvdotterErika kastar skulden för Franks död på Rolf Ståhle. Ståhle vet själv inte riktigt om han är dramats offer eller dess bov. Det var ju hans hustru Jenny som hetsade honom till att bära sig illa åt mot Westling. Så minns han i efterhand det hela.
Likt mytens Elektra förvandlas Erika till hämnerska. Hon dränker Ståhles sommarstuga i bensin och tänder på. Gör samma sak med sig själv. Inte olik en Klytaimnestra (Elektras mamma i myten) börjar Frank Westlings fru Isa ligga med Rolf Ståhle.
Så här går det väl inte till i verkligheten? Var det Göran Hägg som en gång i tiden jämförde Dallasgänget med den grekiska mytologins gudar och hjältar? Hur som helst – det finns paralleller.
Åke SmedbergsNorrland får en att tänka på Vilda Västern. Så som det skildras i Sergio Leones filmer. Spagettiregissörens klassiska hämndepos hade titeln "Once Upon a Time in The West". Smedbergs bok kunde haft undertiteln "Once Upon a Time in The North".
I filmen knallar hjälten Harmonica ner bovarna. Mot en fond av gamla myter. Harmonica söker hämnd för en familjemedlems död, liksom en gång Elektra eller brodern Orestes.
Det vore orättvistmot Smedberg att göra jämförelser med Bernhard Nordhs nybyggarromaner (även om det ligger nära till hands då det är samma våldsamma sidor hos norrlänningarna som står i fokus i båda fallen). Helt och fullt i Kerstin Ekmans eller Sara Lidmans division spelar Smedberg dock inte. Inte denna gång.
Många av figurerna är tämligen endimensionella och han har även med en hel del onödiga schabloner. Den sextokiga hustrun, flickan med självskadebeteende, den aggressive invandrarkillen, den knarkande ungdomsbrottslingen på glid osv.
Alla lever på gränsen. Alla har problem. När som helst kan det slå slint. Fernissan av civilisation är tunn.
På sätt och visär detta naturligtvis verkligheten. Norrland är verkligheten. Liksom filmernas och böckernas Vilda Västern innehåller ett och annat korn av sanning om svunna tiders verklighet och de grekiska myterna innehåller tidlösa sanningar om människans natur. Psykologiska insikter. Var man landar med sitt berättande handlar om vilka trådar man väljer att följa. Vilka typer av konflikter man är intresserad av. Hur man klipper, redigerar och tillrättalägger verkligheten.
Av samma stoff hade en annan författare, med ett annorlunda temperament, kunnat skapa en komedi – eller en tragedi. Smedbergs hämnerska släpar omkring en halt häst i skogen.