GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Spotify lanserar ljudbokstjänst

Litteratur • Publicerad 20 september 2022
Den växande ljudboksmarknaden har en stor ny återförsäljare: Spotify. Arkivbild.
Den växande ljudboksmarknaden har en stor ny återförsäljare: Spotify. Arkivbild.Foto: Anders Wiklund/TT

Strömningstjänsten Spotify lanserar en ljudbokstjänst. Bland de fler än 300 000 titlarna återfinns bästsäljare som Delia Owens "När kräftorna sjunger", Michelle Obamas "Min historia" och Colleen Hoovers "Det slutar med oss".

– Vi har alltid ansett potentialen för ljud vara obegränsad och hävdat ett bra tag nu att vår ambition är att vara det kompletta paketet för alla lyssnande behov, säger Nir Zicherman, Spotifys vice vd och global chef för ljudböcker och låst innehåll.

Spotify har redan tidigare haft ett begränsat utbud av ljudböcker med klassiker som "Harry Potter" och Jane Austens verk, men ser nu en växande marknad.

– Ljudböcker representerar bara en andel på 6–7 procent av den totala bokmarknaden, men kategorin växer med 20 procent från år till år, säger Nir Zicherman.

Priserna kommer enligt Spotify att vara "jämförbara" med andra ljudbokstjänster.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.