unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Stina Ekblads memoarer litar på poesin

Stina Ekblads memoarer behandlar på ett fängslande sätt hur en människa utvecklas både personligen och yrkesmässigt genom den lyriska och dramatiska texten, tycker recensenten Christian Swalander.
Skådespelaren Stina Ekblad ger ut självbiografin "Här brusar strömmen förbi" där berättelsen om hennes eget liv varvas med andra författares poesi.
Skådespelaren Stina Ekblad ger ut självbiografin "Här brusar strömmen förbi" där berättelsen om hennes eget liv varvas med andra författares poesi.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Här brusar strömmen förbi

Memoar
Författare: Stina Ekblad
Förlag: Weyler

Om Stina Ekblad varit en brittisk skådespelare hade hon med största sannolikhet adlats likt en Maggie Smith eller Judi Dench. Sådant sysslar vi ju inte med här, utan sätter i stället skådespelaradeln på det riddarhus som heter Kungliga Dramatiska Teatern. Där har Stina Ekblad i decennier haft sin yrkesmässiga hemvist och gjort rolltolkningar som i flera fall hör till den svenska teaterhistorien.

Vid uppnådd pensionsålder ger Stina Ekblad nu ut sina memoarer, ”Här brusar strömmen förbi”, en bok som på ett föredömligt sätt uppfyller det klassiska kvalitetskriteriet att skilja det personliga från det privata. Privatlivet lämnas i stort sett därhän, i ställer kommer det centrala temat att vara det som lite högtidligt kan benämnas en själs utvecklingshistoria. Och här handlar det i hög grad om hur litteraturen, framför allt poesin, adderar livsvisdom och nya tankar till en personlighet som inte upphör att utvecklas och söka nya infallsvinklar på livet och den skådespelarkonst som kommer att bli en så djupt integrerad del av det.

Det handlar också mycket om skådespelarens förhållande till rollen och texten, ett credo för Stina Ekblad blir att lita på texten, att inte avtvinga den betydelser och undermeningar, det gäller att våga lita på hur kroppens och röstens instrument låter åskådaren/publiken bilda sig en egen förståelse. Briljant.

Läs mer

Gunnar Nirstedts språk lever och skiftar lyhört mellan de olika människorna.

Kultur

Levande lyhört språk i Gunnar Nirstedts första roman

Recensenten Thomas Kjellgren finner en engagerande roman där ingenting och allting händer.

Felicia Stenroth skriver fram en förundrad och poetisk blick för sådant som tillhör vuxenlivets rutiner.

Kultur

Felicia Stenroths geniala prosa mjuklandar i en roman om att hanka sig fram

I ”Handens rörelser” finns en förundrad blick på vardagen, skriver Annika Wall.

Lena Einhorn verkar vilja rädda det judiska folkets bibliska historia, snarare än att bidra till en vettig vetenskaplig diskussion.

Kultur

Lena Einhorn kokar soppa på en spik i sin nya bok

Författaren letar efter sanningen mellan raderna men det står inget där, skriver en skeptisk Mikael R Karlsson.

Kultur

Viktig bok inifrån en svartsjuk och sexgalen pojkväns huvud

Boken ”Närmanden” skulle kunna ge tonårskillar verktyg för att reflektera kring sin sexualitet.

Författaren, kulturdebattören och journalisten Elisabeth Åsbrink är aktuell med boken "Övergivenheten”, om ett judiskt arv att återerövra.

Kultur

Elisabeth Åsbrink samlar judiska släktminnen till en stark historia om kärlek och hat

”Övergivenheten” skildrar en familj i skuggan av antisemitism och rotlöshet.

Cissi Wallin ger ut sin bok på eget förlag, efter att det ursprungliga förlaget dragit sig ur.

Kultur

Cissi Wallins självbiografi är utmattande läsning

Historien fyller en funktion i berättelsen om vårt samhälle. Recensenten Annika Wall har läst.