GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

"Boy from heaven" Sveriges Oscarsbidrag

"Boy from heaven" blir Sveriges bidrag till kampen om en Oscar.
Film • Publicerad 22 september 2022
Fares Fares spelar huvudrollen i "Boy from heaven".
Fares Fares spelar huvudrollen i "Boy from heaven".Foto: Adam Ihse/TT
Tarek Saleh tävlar om en Oscar för Sverige. Arkivbild.
Tarek Saleh tävlar om en Oscar för Sverige. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT
Tarik Saleh medverkade via länk då Sveriges Oscarsbidrag tillkännagavs i Stockholm. Producenterna för "Boy from heaven", Kristina Åberg och Fredrik Zander, var på plats i Filmhuset i Stockholm.
Tarik Saleh medverkade via länk då Sveriges Oscarsbidrag tillkännagavs i Stockholm. Producenterna för "Boy from heaven", Kristina Åberg och Fredrik Zander, var på plats i Filmhuset i Stockholm.Foto: Tim Aro / TT

Tarik Salehs politiska thriller "Boy from heaven" får representera Sverige i kampen om att nå det slutgiltiga målet – Oscarsgalan.

"Boy from heaven", som utspelas i ett politiskt oroligt Kairo, fick pris för bästa manus på filmfestivalen i Cannes i maj. Regissören hoppas att filmen kan nå en stor publik i USA, tack vare draghjälpen från Oscarsjakten.

– Det här är en film jag verkligen vill att så många som möjligt ska se, inte minst i Amerika. Jag tror att den kan hjälpa folk att förstå saker som de kanske inte har förstått innan, säger Tarik Saleh om filmen som får svensk biopremiär den 18 november.

Till USA

Nu börjar en hård kamp om en slutgiltig Oscarsnominering. Uppemot 90 länder skickar in bidrag till priset för bästa internationella film. Tarik Saleh åker över till USA i oktober för en promotionturné. Det gäller att få så många som möjligt bland de 9 000 medlemmarna i Oscarsakademin att se filmen.

– Jag skulle ljuga om jag påstår att jag älskar att promota mina filmer. Jag älskar att skriva, det är det jag tycker om att göra, säger han och fortsätter:

– Men att bara släppa ut en film och inte hjälpa den att komma ut – då har man inte förstått att halva jobbet är att få folk att se filmen.

Filminstitutet har också vägt in de marknadsmässiga skälen i sitt val av Oscarsbidrag, berättar Petter Mattsson, chef för den internationella enheten och ordförande i Oscarskommittén:

– "Boy from heaven" har fantastiska kvaliteter. Det är en internationell arthouse-film och en internationell politisk thriller.

– Sedan är det också det att han vann ett pris i Cannes, han har ett bolag, Memento, som är fantastiskt. Han har ett starkt produktionsbolag med två jättebra producenter som är namn i branschen. De sakerna måste man väga in tillsammans med filmens kvaliteter.

Nomineringar i januari

Filmen får nu påbörja den krångliga färden fram till galan i Hollywood den 12 mars.

Det är den tio personer starka svenska Oscarskommittén bestående av branschfolk och kritiker som gjort valet. Ruben Östlunds "Triangle of sadness", som belönades med Guldpalmen i Cannes, kunde inte komma i fråga eftersom dialogen är mest på engelska. Förhandsnominerade var även "Jag är Zlatan" och "Nelly & Nadine".

Vägen till en eventuell Oscar är lång. Alla länder får utse en kandidat. Den första gallringen sker den 21 december då 15 filmer går vidare. Fem av dessa nomineras den 24 januari till själva galan som är i mars.

Tre gånger har Sveriges bidrag fått priset för bästa internationella film. Senast det hände var "Fanny & Alexander" 1984. Senaste gången en svensk film blev nominerad var 2018 då Ruben Östlund nådde genom nålsögat med "The square".

Fakta: Senaste årens svenska Oscarsbidrag

2013: "Äta sova dö" (Gabriela Pichler), 2014: "Turist" (Ruben Östlund), 2015: "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" (Roy Andersson), 2016: "En man som heter Ove" (Hannes Holm), 2017: "The square" (Ruben Östlund), 2018: "Gräns" (Ali Abbasi), 2019: "And then we danced" (Levan Akin), 2020: "Charter" (Amanda Kernell), 2021: "Tigrar" (Ronnie Sandahl), 2022: "Boy from heaven" (Tarik Saleh).

Fakta: Senaste årens svenska Oscarsbidrag

+ Belgien: "Close" (Regi: Lukas Dhont).

Dramat om vänskapen mellan två 13-åriga pojkar fick stora jurypriset i Cannes i år.

+ Finland: "Girls picture" (Regi: Alli Haapasalo).

Dramat om tre tonårsflickors vänskap på tröskeln till vuxenlivet fick ett publikpris på Sundancefestivalen.

+ Indien: "The last film show" (Regi: Pan Nalin).

Dramat om en ung filmintresserad pojke har fått flera priser på festivaler runt om i världen.

+ Iran: "World war III" (Regi: Houman Seyedi).

Politiskt drama som belönades med två priser på filmfestivalen i Venedig.

+ Kanada: "Eternal spring" (Regi: Jason Luftus).

Animerad dokumentär på mandarin (kinesiska) om Falun Gong-aktivisten Daxiong, och därmed en politiskt laddad film.

+ Polen: "Eo" (Regi: Jerzy Skolimowski).

Veteranregissören väckte uppmärksamhet i Cannes med sin film – en roadmovie om en åsna på resa genom Europa.

+ Sydkorea: "Decision to leave" (Regi: Park Chan Wook).

Dramat om en polis som utreder ett mord och faller för änkan till offret fick regipriset på filmfestivalen i Cannes.

+ Tyskland: "På västfronten intet nytt" (Regi: Edward Berger).

Den här nyversionen av anti-krigsklassikern hade premiär på filmfestivalen i Toronto och är inköpt av Netflix.

+ Ukraina: "Klondike" (Regi: Maryna Er Gorbach).

Drama som utspelas 2014 i krigshärjade Donbasregionen då ett malaysiskt flygplan skjuts ner.

+ Österrike: "Corsage" (Regi: Marie Kreutzer).

Kostymdrama om den berömda österrikiska kejsarinnan Elisabeth II – "Sisi" – som utspelas kring hennes 40-årsdag.

Danmark utser sitt Oscarsbidrag den 27 september. Svensken Ali Abbasis film "Holy spider" är en av tre nominerade. Frankrike presenterar sitt bidrag 22 september, Norge och Italien 26 september. Källa: Variety.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.