Teatervår slutar med Kalabalik
Siffror är ett sätt att mäta kultur. Och ser man till dem är det ingen tvekan: Kristianstads teaterförening har och har haft under en längre tid en lysande verksamhet. Publik- och medlemsrekord år efter år, även antalet föreställningar växer.
2013 var inget undantag. Idag är man uppe i runt 1 400 medlemmar, vilket placerar dem i Sverigetoppen, och förra årets publik nådde upp till cirka 12 700. Rekord (givetvis).
Teateråret 2014 börjar föreningen med åtta välbesökta programträffar, där vårens utbud presenteras. De två sista äger rum idag, och flera av de tidigare har varit fullsatta.
Tveksamt dock om året kommer att innebära några nya rekord, teatersalongen har nämligen byggts om, med följd att stolarnas antal har minskat.
– Jag tror det blir jättebra, säger föreningens verksamhetsansvarige Jan Carlsson. Det har blivit mer plats för benen, det är slut med knarrande stolar och inga platser är framöver osäljbara, det ska alltså gå att se bra överallt. Nackdelen är att det har blivit 25 platser färre, men det blir nog mer kännbart för musikalfolket som är beroende av biljettintäkterna på ett annat sätt.
Om man bortser från teaterresorna till andra städer innehåller teaterföreningens vår 32 föreställningar, utspridda över hela kommunen. Hemmascenen är Kristianstads teater, men satsningen på orter ute i kommunen fortsätter. Under de närmaste månaderna får tolv orter besök av en teater- eller musikföreställning.
– Det här är ett riktigt bra program, fastslår Jan Carlsson. Tidigare har jag kunnat känna att det kanske har varit för lite teater, kanske för mycket musik, så är det inte i vår. Det enda jag kan sakna är någon mer dansföreställning.
Tidigare har ni haft en del föreläsningar och stand-up, inte så i vår?
– Nej, och ingen av dem är egentligen vårt huvudområde, stand-up tar vi endast om Riksteatern erbjuder det i sitt program. Vår ung-grupp tar däremot gärna stand-up, men vill du ha de mer kända namn kostar de en hel del. Dessutom finns det andra scener som har stand-up eller föreläsningar.
Det mest udda inslaget i vår är ett gästspel från Bosnien. Det är Kamerni Teateri Sarajevo som den 29 april ger ”Jag lämnade mitt hjärta i Zvornik”, en pjäs om när kriget kom till Bosnien 1992. Jan Carlsson igen.
– Det här är en stjärnrik ensemble, även om inte vi känner till dem. De kommer bara att spela i tre svenska städer, och intresset är stort. Det verkar som om det kommer att gå bussar hit med publik från olika håll i södra Sverige. För oss som inte förstår språket kommer pjäsen att textas till svenska.
Bland övriga gästspel märks...
... Jacques Werups dramatiska debut med ”Kamin för frusna själar” (25/2), en enmansföreställning om sångaren Sonnie Olsson från Ballingslöv. I enda rollen ses Ystadsprofilen Bror Tommy Borgström, som hoppas att denna pjäs ska bli en lika framgångsrik långkörare som Mankells ”Grävskopan”. Sistnämnda gräver Borgström förresten ner för gott i slutet av januari,
... omtalade Västanå Teater, som ger en egen version av ett grekiskt drama, ”Kung Domalde” utifrån Sofokles ”Kung Oidipus” (4/3),
... publikfavoriterna 123 Schtunk kommer med en egen ”Raskens” (7/3),
... Dagerman-pjäsen ”Streber”, som kommer i en Dramaten-uppsättning den 12-13/3,
... Rikard Wolff (27/3), med en kombi-föreställning, förankrad i både teater och musik (han är skivaktuell i vår),
... Nobelpristagare Harold Pinters pjäs ”Älskaren”, här med det äkta paret Maria Selbing och Per Burell (15/4),
... rock´n´roll i ”När rocken kom till Sveg” (22-23/4),
... Skånes Dansteater, som står för vårens dans i koreograf Örjan Anderssons ”Svart. Blå” (2/5),
... vårfinalen i Kristianstad, en föreställning med ”kärlek, sensationer, slisk och suggestioner” där Kabaré Kalabalik håller i trumpinnen.