unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Tillsammans – ändå var för sig

Kraften finns i kroppen och snart blir stegen en växande del i den engagerande musiken. Kulturjournalisten Sune Johannesson följer hemifrån den digitala premiären av Skånes dansteaters nya föreställning.
I helgen hölls premiären av Skånes dansteaters nya föreställning ”Remind me I'm not dead”.
I helgen hölls premiären av Skånes dansteaters nya föreställning ”Remind me I'm not dead”.
Foto: Märta Thisner

Väntan. Det är tanken som väcks av mitt första synintryck från världspremiären av Mari Carrascos ”Remind me I´m not dead”. Väntande människor. Med coronatryggt avstånd mellan sig.

Så kliver en man in mellan raderna. Går framåt med rak kropp. Kameran följer honom bakom ena radens ryggar. Hans armar börjar röra sig, kroppen öppnar sig och hans inre kraft tar sig olika uttryck.

Så växer rörelserna vidare, från en person till snart alla tio på scen men hela tiden behålls avståndet. De är tillsammans samtidigt som de är var för sig.

Mikael Karlssons flöde av engagerande stråkar bidrar till den kraft som nu växer på scenen. Pumpande rytmer, vackra strofer – lika klassiskt som modernt.

Så här såg det ut hemma på datorskärmen under lördagens digitala premiär av "Remind me I´m not dead" av och med Skånes dansteater.
Så här såg det ut hemma på datorskärmen under lördagens digitala premiär av "Remind me I´m not dead" av och med Skånes dansteater.
Foto: Sune Johannesson
Närstudie från inledningen av den digitala sändningen av "Remind me I´m not dead" med Skånes dansteater.
Närstudie från inledningen av den digitala sändningen av "Remind me I´m not dead" med Skånes dansteater.
Foto: Sune Johannesson

Jag sitter med lurar framför datorskärmen och kontrasten mot förra helgens digitala premiär av Malmö stadsteaters familjeföreställning ”Kejsarens nya kläder” kan knappast vara större. Där var det lek och överspel i ett högt tonläge, med lysande kläder och scenografi. I ”Remind me I´m not dead” är det allvar utan leenden och med mörka nyanser i kläderna och scenografin.

Föreställningen är live och kamerorna låter oss både se helheten som följa någon dansare i närstudie. Flera gånger rör sig kameran genom rummet. Även om jag är förtjust i att alltid kunna göra mina egna val av vad jag vill följa när jag ser en dansföreställning live – helhet eller en viss rörelse – åker jag nu tryggt med kameran.

Tekniken sitter perfekt och hela produktionen är oerhört snygg, där det enorma ljustaket skiftar effektfullt i färg och styrka och bidrar till olika stämningar. I slutet blir det dock ett alltför kraftigt blinkande ljus, som på skärmen ger mig mer yrsel än fokus och engagemang.

quote
Tekniken sitter perfekt och hela produktionen är oerhört snygg, där det enorma ljustaket skiftar effektfullt i färg och styrka.
En scen ur ”Remind me I'm not dead” av Skånes dansteater.
En scen ur ”Remind me I'm not dead” av Skånes dansteater.
Foto: Märta Thisner

Halvvägs in i verket sänks tempot rejält i musiken, och upptempo-känslan blir betydligt mer suggestivt mörk. Dansarna rör sig nära och runt varandra, men aldrig med kommunicerande kontakt. Kropparnas intensiva steg blir en växande del av musiken.

Var är dom? Var är jag? Handlar det om en nattlig fest eller om rörelse för att överleva, av människor undangömda under jorden nånstans? Är det ett sällskap som känner varandra väl eller individer som av en slump hamnat i samma rum?

Kraften som finns i de dansande kropparna är enorm och då och då försöker jag få min kropp att följa någons rörelser. Resultatet ska jag inte ta upp här, men bara att kunna prova är en kul fördel med att sitta hemma.

Men om den här digitala föreställningen senare också kommer att ges inför publik ska jag definitivt sitta där i rummet. Och bli en del av denna kraftfulla påminnelse om att vi inte är döda.

quote
Om den här digitala föreställningen senare också kommer att ges inför publik ska jag definitivt sitta där i rummet. Och bli en del av denna påminnelse om att vi inte är döda.

Recension scenkonst

Skånes dansteater

”Remind me I´m not dead”
Koreografi: Mari Carrasco
Musik: Mikael Karlsson
Scenografi, ljus: Mateus Manninen
På scen: Tio dansare från Skånes dansteater och gäster
Var & när: Digital premiär från Skånes dansteater, Malmö i lördags 20/2. Livestreamas ytterligare vid fem tillfällen. Sista föreställning är den 18 mars.
Ljuset skiftar och markerar olika stämningar. Ur ”Remind me I'm not dead” av Skånes dansteater.
Ljuset skiftar och markerar olika stämningar. Ur ”Remind me I'm not dead” av Skånes dansteater.
Foto: Märta Thisner

Läs mer

Brittisk virusvariant i vart tredje nytt prov – ”Ännu viktigare att följa regler och rekommendationer”

Kristianstad. Den brittiska muterade virusstammen blir allt vanligare.
Brittisk virusvariant i vart tredje nytt prov – ”Ännu viktigare att följa regler och rekommendationer”

Essä: Museer samlar samtiden för framtiden

Kultur. Slängda plakat som ser ut som skräp kan i själva verket vara framtidens museiföremål.
6 januari 2021 stormade våldsamma demonstranter Kapitolium i Washington. Flaggorna och banderollerna de bar på är en del av historien.

Forskning kring andnöd kan hjälpa covidpatienter

Karlskrona. Prisade forskaren på Blekingesjukhuset: "Skador på lungor och andnöd är några av de vanligaste symtomen på covid-19”.
Forskning kring andnöd kan hjälpa covidpatienter

Boktoppen: ”Stöld är en nyanserad inifrånskildring av nutida samekultur

Kultur. Recensenterna väljer de bästa böckerna just nu.
Ann-Helén Laestadius nya roman ”Stöld” går in på tredjeplats på listan.

Imponerande om än något tama memoarer från Obama

Kultur. Det är som en live-version av den gamla TV-serien Vita huset.
Första delen av Barack Obamas memoarer är över 800 sidor tjock.

Rolig bok om alla världens möjliga och omöjliga husdjur

Kultur. Humorexempel: Flaskan med diskmedel har ett gåshuvud på etiketten och heter ”Gäss”.
Erik Svetoft och Nils Andersson.

Tristess och trolleri i Fabian Göransons nya bok

Kultur. Kompistrubbel, trolleriöverraskningar och lärarbekymmer.

Kaja Finkler tiger inte längre om sina minnen från koncentrationslägret

Kultur. Den amerikanska antropologen träffade författaren Christina Wahldén – och berättade allt.
Christina Wahldén har gett ut barnböcker som utspelar sig under andra världskriget tidigare.

Essä: Itō Noe och kampen för kvinnans frigörelse

Kultur. Hon var tidig japansk feminist i en tid då kvinnans rättigheter var kraftigt kringskurna.
Den japanska feministen Itō Noe föddes 1895 och mördades för sina åsikters skull när hon var 28 år.

”Tänk på barnen: Bygg inte städer för bilarna – utan för människor”

Klimatfredag. Tre forskare vid Lunds universitet ser hur luftföroreningarna varje år dödar flera tusen människor. Bara i Sverige. Nu vill de se en förändring.
”Tänk på barnen: Bygg inte städer för bilarna – utan för människor”

Skåningar bär upp polisserien

Kultur. Per Lasson från Österlen spelar en av huvudrollerna.
Skådespelaren Per Lasson, uppvuxen i Örum på Österlen, spelar polisen Jesse i  "Tunna blå linjen".

Mystiken blir ett element för mycket

Tv-recension. Den unga mamman Georgia har återigen tagit sitt pick och pack och flyttat till en ny stad med sina barn Ginny och Austin. Men att börja om visar sig inte vara så lätt.
Mystiken blir ett element för mycket