Annons

"Typiska booktok-böcker finns inte"

"Booktok", inlägg om litteratur på Tiktok, omfamnas av bokbranschen som miraklet som har fått unga att läsa böcker. Men de som ligger bakom fenomenet tycker inte att de kommer med något nytt.
– Det är inte en trend, vi har läst sedan tidernas begynnelse, säger världens största booktokare Ayman Chaudhary på Bokmässan.
Litteratur • Publicerad 28 september 2024
En "booktok"-hylla på årets bokmässa i Göteborg.
En "booktok"-hylla på årets bokmässa i Göteborg.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Årets Bokmässa har samlat några av läsvärldens nya makthavare – amerikanska Ayman Chaudhary, brittiske Jack Edwards och svenska Jasmine Darban.

Ingen av dem känner sig särskilt bekväm med epitetet influerare.

Annons

– Jag brukar bara säga att jag recenserar böcker på nätet. Jag är en bokrecensent, säger Ayman Chaudhary under ett seminarium på lördagen.

"Lite gemensamt"

Booktok dök upp för första gången under pandemin 2020. Fyra år senare har fenomenet miljarder visningar och bokhandlare har satt upp speciella booktok-hyllor.

Men att prata om booktok-litteratur är fel, tycker Jack Edwards.

– Det är ett försäljningsgrepp, på samma sätt som "klassiker". I klassikerhyllan står Jane Austen bredvid Nabokov och Charles Dickens. Det är samma sak med booktok. Många av böckerna som trendar där har väldigt lite gemensamt, säger han under seminariet.

Känslostyrt

Genomslaget handlar mycket om känslor, att berätta vilka känslor en bok har väckt omedelbart efter att man läst ut den. Sådant får mycket större respons än mer genomtänkta inlägg, vittnar alla tre om.

Edwards tar som exempel när han precis läst sista sidan av Dostojevskijs "Vita nätter", berättade på Tiktok om hur drabbad han blivit av kärleksskildringen – och att romanen från 1890 plötsligt hamnade på Amazons bästsäljarlista tidigare i år.

– Det handlar inte om vilken bok som har den största marknadsföringen eller som råkar ha kommit ut samma vecka. Det handlar om vilken bok som ger störst resonans bland folk. Det gillar jag med det här, att det är som en meritokrati, säger han.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons