GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Glöm inte företagsamheten

Sverige behöver fler företagare. Inte minst finns stor potential bland kvinnor som fortfarande startar betydligt färre företag än män. Borgerligheten får inte glömma frågan om företagsamhet.
Ledare • Publicerad 6 november 2021
Detta är en ledare i Kristianstadsbladet. Kristianstadsbladets politiska hållning är liberal.
Demonstrationståg för den fria företagsamheten syns tyvärr sällan i dag.
Demonstrationståg för den fria företagsamheten syns tyvärr sällan i dag.
Foto: Anders Holmström/TT

Siffror från myndigheten Tillväxtanalys (DN 4/11) visar att kvinnor generellt startar betydligt färre företag än män. Runt 24 000 av 74 000 nya företag som drogs igång 2020 hade en kvinna som grundare. Av dem som redan driver företag är en fjärdedel kvinnor. Det är under genomsnittet i EU.

Branschfördelningen är dessutom väldigt traditionell. Det är inom personliga tjänster, vård, utbildning och veterinärtjänster som de kvinnliga företagarna är lika många eller fler än männen. Tar man bort områden som ofta förknippas med skattefinansierad sektor minskar andelen företag som drivs av kvinnor rejält. Att kvinnor ser möjligheter att förbättra i sektorer som de ofta verkar i är bra, att hindra det skulle medföra stor skada. Det är viktigt att ta med sig i diskussionen om vilka områden företagande och vinst ska vara tillåtet. Men ännu bättre vore om även andra sektorer lockade kvinnor att starta bolag.

”Män har ofta större risktagande än kvinnor.”

Kvinnor driver oftare mindre företag, bara 18 procent av alla aktiebolag som omsätter mer än 500 000 kronor drivs av kvinnor, enligt organisationen Företagarna. Lina Skadevall på Företagarna säger: ”Kvinnor är generellt mer försiktiga med att ta in externt kapital. Men lär du dig inte prata med investerare tidigt i företagsresan blir det svårare att träffa riskkapitalister och ta in de stora pengarna senare.”

Män har ofta större risktagande än kvinnor. Det kan ha både för- och nackdelar. Men allt för stor försiktighet med att våga skala upp med lånat kapital gör att verksamheter växer långsammare eller inte alls.

Att så få kvinnor startar företag kan vara en spegling av det politiska landskapet där röstande skiljer sig stort åt. Bland yngre kvinnor är partierna till vänster helt dominerande. Då finns också ofta en skepsis mot företag och företagande i allmänhet. Det betyder att en stor potential av nya företagare med idéer som kan utveckla samhället i litet och stort aldrig kommer till start. Förlusterna av sådant som inte blir till är svårt eller omöjligt att mäta.

Det går inte att beordra fram företagsamhet och det går inte att tvinga någon att starta eget eller att göra det i specifika branscher. Det som däremot går är att visa på goda exempel och föra ut dem till ungdomar, både tjejer och killar. För det totala antalet företag behöver öka. Eftersom ekonomiska samband och den fria företagsamhetens avgörande betydelse för det moderna Sveriges framväxt är så styvmoderligt behandlat i svensk skola är det ännu viktigare att de företagare som finns kliver fram och syns där det är möjligt.

Men även inom svensk utbildning finns goda exempel. Ung företagsamhet är en sådan verksamhet som när det undersöks av forskare också visar sig ha verkliga långsiktiga effekter på unga människors kommande inställning till företagande och förmåga att driva företag.

I tider när politiken är inriktat på annat, där en sida fokuserar på kriminalitet och integration medan den andra på klimatfrågor och ekonomisk omfördelning, så är risken stor att företagande och näringsliv kommer långt ner på agendan. Det är väldigt illa, då det är en förutsättning för att lösa det andra.

Utan nya företag blir det få innovationer, ingen tillväxt att fördela och inga nya jobb. Det borde alla politiker också komma ihåg i valrörelsen. Inte minst gäller det de i grunden marknadsvänliga partierna, de får aldrig glömma den gamla hjärtefrågan om fri företagsamhet.

Petter Birgersson är ledarskribent

Petter BirgerssonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.