unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Johanna Nylander: Tvinga inte barn till förskolan, gör den bättre

Ytterligare ett år av skolplikt blir svårt för familjer där föräldrar måste anpassa sina arbetstider.
Foto: Bjorn Mattisson bjornfotograf.se
Detta är en personligt skriven text i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
quote
Det är en god ambition, språket är en viktig del in i samhället, men ett obligatorium är fel väg att gå.

Obligatorisk förskola har föreslagits från flera håll. Elva riksdagsledamöter från Socialdemokraterna motionerade i höstas om att alla barn över två år ska gå i förskolan. Regeringens Jämlikhetskommission satte gränsen till tre år, Stockholms handelskammare nöjde sig med att önska skolplikt till fyra- och femåringarna.

En särskild utredare har på uppdrag av regeringen nu kommit fram till att förskolan borde bli obligatorisk från fem års ålder. De flesta barn går redan i förskola och i dag är minst 15 timmar i veckan avgiftsfria för alla barn mellan tre och fem år. Barn med arbetande föräldrar går oftast betydligt längre dagar, och för de flesta familjer är förskolan en tillgång, både för att lösa barnomsorg men också för att barn trivs och utvecklas med andra barn.

Att göra förskolan obligatorisk för femåringar motiveras med att det kan öka språkkunskaperna hos barn som inte hör svenska talas hemma. Om de barn som nu hålls hemma av svenskokunniga föräldrar i stället tvingas till förskolan några timmar i veckan antas de hinna lära sig svenska innan det är dags för förskoleklass och vanlig skola. Det är en god ambition, språket är en viktig del in i samhället, men ett obligatorium är fel väg att gå.

Ett skäl till det är att förskolepersonalens egna språkkunskaper i många fall är bristfälliga. Det konstateras av den särskilda utredaren, och det måste givetvis åtgärdas innan man ens kan tala om att utöka skolplikten. Med fler femåringar som alltid är på plats behövs det mer personal, och då behöver både den nya och befintliga barnskötare och förskolelärare över hela landet ha bättre kunskaper i svenska.

Ett obligatorium påverkar också den absoluta majoritet av familjer som redan i dag har sina femåringar i förskolan. Med skolplikt kommer ett läsår, och familjer behöver anpassa sina ledigheter efter terminer och lov ett år tidigare. Skolledigheter behöver godkännas av rektor, vare sig det handlar om en långhelg i september hos morfar eller om en studerande förälder vill ta med sin femåring på en dagsutflykt i april.

Det i sin tur riskerar till och med att bli ett större samhällsproblem. Många småbarnsföräldrar jobbar inom vården som varje år får personalbrist när läkare och sjuksköterskor begär semester samtidigt under sommarlovet. De som kan uppmuntras att förlägga semesterveckorna till andra delar av året. Om skolplikten börjar redan för femåringar kommer ännu färre vårdarbetande föräldrar vilja vara lediga i november och mars.

Det finns flera delar i utredningen som är intressanta, som att höja personalens kompetens, tilldela alla barn en plats, och öka kvaliteten brett. Dessa delar borde genomföras. Men även om förskolan är bra för många barn, innebär ett obligatorium inskränkningar för alla. Gör förskolan bättre, men låt familjer bestämma själva.

Läs mer