unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Johanna Nylander: Vinster behövs i näringslivet

Medvetna och hållbara företag kan göra mycket bra, men det kräver tydlighet och transparens rakt igenom med genomtänkta perspektiv. Hållbarhet och ansvarstagande är inte en fråga för reklamavdelningen.
Foto: Bjorn Mattisson bjornfotograf.se
Detta är en personligt skriven text i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Ekonomen Milton Friedman menade att själva syftet för ett företag är att gå med vinst. Det är en grundläggande princip som många verkar ha glömt bort idag. Fler företag borde sikta på att göra bra grejer som säljer och vara stolta över att gå med vinst. Det är ett mått på att man gör rätt och har en hållbar affär, och då är alla andra värden sekundära.

Friedmans princip innebär inte att företag kan bete sig hur som helst i jakten på vinster. Tvärtom. I många fall är det ekonomiskt lönsamt i längden att göra medvetna affärsbeslut och bygga socialt och miljömässigt hållbara lösningar. Friedman satte också stor vikt vid att företag ska delta i öppen och fri konkurrens utan att förleda eller bedra.

Tyvärr pågår det en trend där det blivit viktigare vad företag säger än vad de gör. Företag som på sociala medier tar politisk ställning för frågor som inte har med deras produkter att göra, som tar chansen och kallar besparingar för klimatsatsningar eller på andra sätt ger sina kunder dåligt samvete. I bland är det tydligt att det snarare är anlitade reklambyråer som sysslar med hållbarhet och inte företagsledningen. Kaxiga reklamkampanjer där kunden blir världsförbättrare genom att köpa en viss produkt kanske får uppmärksamhet, men blir snabbt ihåliga om det inte finns gedigen grund för påståenden.

Hamburgerkedjan Max har slagit på stort om att vara klimatneutrala, men deras vegetariska burgare säljer på den goda smaken och de kan få större vinstmarginal med billigare råvaror. Apple säger att de slutat skicka med tillbehör som nätadapter och hörlurar till sina produkter av klimatskäl, men det är ju givetvis också en kostnadsfråga. Nätbutiken Matsmart som säljer ut överskottslager av mat med kort hållbarhet marknadsför sig mot sina kunder att de räddar klimatet, när det minst lika mycket handlar om att köpa restprodukter billigare.

Det är tröttsamma argument och innebär att presentation blir viktigare än produktion. Det är inte självklart att alla kunder delar politisk uppfattning med varumärket man handlar från. Alla produkter och tjänster måste inte göra att köparen räddar världen, i bland hittas lösningarna på annat håll. Det borde räcka med att det man köper är bra.

Enbart det faktum att företag gör stora vinster borde hyllas, inte minst av vänstern. Företagsvinster beskattas och drygt en femtedel går direkt in i statskassan och finansierar den gemensamma välfärden. Företag har ett ansvar för sina produkter, men så länge de gör ett bra jobb och går med vinst behöver de faktiskt inte lösa alla andra världsproblem också.

Johanna Nylander är liberal samhällsdebattör.

Läs mer