unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Sofia Nerbrand: Beslutsfattarna i Stockholm måste hoppa på tåget i Skåne

Skåningarna har varken lust eller råd att sinkas av transittrafiken.
Ledarduo i Skåne. Regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M) samt regionrådet Gilbert Tribo (L) i förgrunden.
Ledarduo i Skåne. Regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M) samt regionrådet Gilbert Tribo (L) i förgrunden.
Foto: Tommy Svensson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska etikett är liberal.

Skåne har fått en strategi för persontåg 2020-2040, efter ett beslut i bred politisk enighet i regionfullmäktige på tisdagen (bara V och SD yrkade återremiss). Persontågsstrategin kan tyckas vara en byråkratisk produkt, men hur väl järnvägen fungerar är avgörande för skåningarnas vardag i framtiden.

Hur enkelt det kommer att vara att bo på en plats och arbeta eller studera på en annan. Huruvida möjligheterna kommer att vara goda att åka till konserter, restauranger och teatrar när pandemin har ebbat ut. Hur smidigt det blir att ta sig till Kastrup och vidare ut i världen. Och ta tåget till kontinenten eller norröver.

Tågtrafiken är också viktig för den ekonomiska tillväxten. Ju större och mer effektiv en arbetsmarknadsregion är, desto bättre. Här är Skånetrafiken central och man ska också hålla i minnet att arbetspendlingen Skåne–Blekinge/Kronoberg är större än den mellan Skåne och Danmark, enligt en färsk rapport från tankesmedjan Intelligence Watch.

quote
Tågresor handlar inte bara om geografiska turer, utan om att kunna göra en klassresa eller inre expeditioner – det är berikande att förflytta sig och uppleva nya saker.

I strategin framhålls att spåren mellan Skånes många tätorter måste bli bättre för att kunna hålla ett bra flöde. Annars korkar de igen, med förseningar och lägre tillit och användning av kollektivtrafiken som följd.

Järnvägen är också avgörande för svensk exportindustri och för import av allehanda varor. Att godstågstrafiken väntas öka markant är dock en stor utmaning för skåningarna, eftersom den riskerar att tränga undan Pågatågen. Trafikverket prioriterar nämligen fjärrtåg, sedan godståg och först därefter regionaltrafik. Därför är det angeläget att staten gör ordentliga satsningar för att underlätta transittrafiken genom Skåne och vidare ut i Europa. Skåne har varken lust eller råd att bli en flaskhals.

Öresundsbron och Citytunneln i Malmö har bidragit till att knyta ihop Skåne och Själland, men det behövs fler fasta förbindelser: ett par tunnlar mellan Helsingborg och Helsingör samt en metrolinje mellan Malmö och Köpenhamn.

quote
Skåne har varken lust eller råd att bli en flaskhals.

Bron beräknas vara återbetald omkring 2032, och kommer sedan att generera överskott till ägarna, den svenska och danska staten. ”Redan i dag uppgår brons årliga intäkter till cirka 2,8 miljarder kronor, ett belopp som förväntas stiga successivt när trafiken fortsätter öka. Efter hand amorteras lånen ned och statskassorna kommer att fyllas med årliga mångmiljardbelopp”, skrev analytikern Anders Olshov på Öresundsbrons 20-årsdag (DN Debatt 1/7 2020).

Det är en av anledningarna till att Region Skåne vill vara med och äga och finansiera HH-förbindelsen. Regionen erbjuder nu till och med att bistå med ett aktieägartillskott och lånegarantier. Det kan tyckas vara ett vågspel med skåningarnas skattepengar, men om tunnlarna inte blir verklighet vore det med säkerhet en förlust.

Öresundsmetron handlar inte bara om att knyta ihop ett par storstäder, utan även om att avlasta Öresundsbron. För när bron slår i sitt kapacitetstak för tågtrafik måste människor ta buss eller bil över sundet i stället, vilket vore dåligt. Metron är således inte bara en lokal, utan även en regional och nationell angelägenhet, vilket såväl regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M) som ledamoten Ilmar Reepalu (S) påpekade i debatten.

Beslutsfattarna i den svenska huvudstaden behöver därför bokstavligen hoppa på tåget i Skåne. Att skjuta järnvägsinvesteringarna på framtiden innebär en kostnad i form av mindre välståndsutveckling. Skåne har lägre skattekraft per invånare än riksgenomsnittet, samtidigt som var nionde svensk bor här. Denna potential måste utnyttjas betydligt bättre.

quote
Att skjuta järnvägsinvesteringarna på framtiden innebär en kostnad i form av mindre välståndsutveckling.

När Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark öppnar 2029 skapas en snabbtågskorridor till kontinenten. Danmark investerar motsvarande 100 miljarder svenska kronor på väg och järnväg mellan Köpenhamn och Hamburg. Sträckan kommer bara att ta under tre timmar att tillryggalägga när allt står klart och turismen och affärsförbindelserna mellan Tyskland, Danmark och Sverige kommer att få ett uppsving.

Och på den franska regeringens bord ligger nu planer för nattåg mellan Malmö och Paris. Tyskland föreslog, när landet var ordförande i EU under hösten, att skapa 16 direktlinjer mellan storstäder i Europa (Yle 9/12). En resa mellan Amsterdam och Rom via Köln, Basel och Milano ska kunna avnjutas utan tågbyten och bli tre timmar kortare.

Fram till 2024 ska utbudet av direktlinjer öka mellan fler städer såsom Rom, Bryssel och Barcelona, enligt en uppgörelse mellan järnvägsföretag i flera EU-länder. I dag måste man köpa en lång rad biljetter och byta tåg flera gånger för att ta sig från till exempel Bryssel till Stockholm.

Nattågsförbindelserna Zürich–Amsterdam och Wien–Paris startar redan i år. Lite senare i vår kommer Snälltåget att börja köra nattåg mellan Stockholm och Berlin via Hamburg.

Det är självklart att Sverige måste koppla ihop sig med kontinenten. Och järnvägen i Skåne är den avgörande länken.

Sofia Nerbrand är politisk redaktör på Kristianstadsbladet

Regionfullmäktige i Skåne sammanträder (arkivbild). Tisdagens möte ägde rum digitalt.
Regionfullmäktige i Skåne sammanträder (arkivbild). Tisdagens möte ägde rum digitalt.
Foto: Clifford Johansen

Läs mer

Vill du vara med i säsong 2 av ”Tunna blå linjen”? - så gör du!

Kultur. ”Fyra av sex talar skånska”.
Vill du vara med i säsong 2 av ”Tunna blå linjen”? - så gör du!

Tankesmedja kritiserar Kristianstad Österlen Airport

Kristianstad. Pekas ut som landets tredje mest samhällsekonomiskt olönsamma flygplats.
Tankesmedja kritiserar Kristianstad Österlen Airport

Trafiken åter igång – tågstopp varade i flera timmar

Kristianstad. Lok gick sönder.
Trafiken åter igång – tågstopp varade i flera timmar

Hässleholmsbo lurad i omfattande bedrägerimål

Hässleholm. 35-åring lade ut falska annonser – fick in 108 000 kronor.
Hässleholmsbo lurad i omfattande bedrägerimål

Medan du sov: Stölder i Ystad och Sjöbo

Medan du sov. Stölder i Ystad och Sjöbo. Ung man anhållen för narkotikabrott i Trelleborg.
Medan du sov: Stölder i Ystad och Sjöbo

Essä: Museer samlar samtiden för framtiden

Kultur. Slängda plakat som ser ut som skräp kan i själva verket vara framtidens museiföremål.
6 januari 2021 stormade våldsamma demonstranter Kapitolium i Washington. Flaggorna och banderollerna de bar på är en del av historien.

Prishöjningen gav inte mer intäkter till Skånetrafiken

Coronavirus. Covid-19 minskade resandet – tappade 3,5 miljoner kronor om dagen.
Prishöjningen gav inte mer intäkter till Skånetrafiken

Svar till Göte Färm: ”Populister hoppar från tuva till tuva”

Politiskt gräl. Anders Bengtsson (S) avslutar debatten med SD-representanten i Östra Göinge.
Svar till Göte Färm: ”Populister hoppar från tuva till tuva”

Sofia Nerbrand: Mittens rike hotar hela världen

Ledare. Därför behövs en genomtänkt och långsiktig strategi för att hålla den kinesiska kommunistdiktaturen stången.
Sofia Nerbrand: Mittens rike hotar hela världen

Sofia Nerbrand: Stanna hemma – även om inte staten ber dig om det

Ledare. Var och en har ett personligt ansvar att vara en omtänksam medmänniska under pandemin. Varje dag, hur trist och jobbigt det än är.
Sofia Nerbrand: Stanna hemma – även om inte staten ber dig om det

Ledare: SD är fortfarande inte att lita på

Ledare. M och KD får inte låta sig luras och förhandla hela statsbudgeten med SD.
Ledare: SD är fortfarande inte att lita på

Sofia Nerbrand: Ta höjd för den tredje vågen

Ledare. Nu är det dags att svälja en besk medicin för att besegra viruset.
Sofia Nerbrand: Ta höjd för den tredje vågen