Malin Lernfelt: Tack för tillnyktringen, Skolverket
När Skolverket tidigare i år meddelade att en ny valbar kurs med namnet “Makt, normer och kön” från och med höstterminen 2025 skulle vara en del av svensk gymnasieskola orsakade det ramaskri från liberala och konservativa politiker och opinionsbildare. Även en hel del lärare höjde rösten i protest. Med rätta.
”Även en hel del lärare höjde rösten i protest. Med rätta.”
Ämnet bygger på sådant som queerteori, normkritik, intersektionalitet och genusteori. Det vill säga vänsterpolitiskt separatistiskt tankegods som ideologiskt befinner sig oändligt långt ifrån den grundläggande jämställdhet och individualitet som den svenska skolan bygger på. Ideologi vars huvudsakliga utgångspunkt är att placera in människor i boxar utifrån medfödda egenskaper.
Självklart är det viktigt att unga människor i dag lär sig om rättigheter, diskriminering och vilka strukturer som påverkar och fördelar makt i vårt samhälle. Samtidigt är det inte skolans uppgift att drilla unga människor i de idéströmningar som skolmyndighetens tjänstemän för närvarande finner tilltalande. Därför är det utmärkt att Skolverket backar.
I fredags meddelande generaldirektören Joakim Malmström att ämnet i sin nuvarande form tas bort. ”Jag är relativt ny som generaldirektör, beslutet om att inrätta ämnet fattades innan jag tillträdde. Jag blev medveten om invändningarna mot ämnet under sommaren och sedan dess har jag haft samtal med mina medarbetare för att få grepp både om ämnets upplägg och vilket behov det fyller”, uttryckte Joakim Malmström i ett pressmeddelande.
Skolverket kommer nu därför att göra ett omtag runt frågorna för att säkerställa att ny kurs som behandlar ämnet jämställdhet och makt fångar både olika vetenskapliga perspektiv och samhällsutmaningar. Det är utmärkt. Att myndigheten backar i frågan om “Makt, normer och kön”- flummet tyder också på att nya vindar äntligen blåser.
Under lång tid har Skolverket prånglat ut den ena ovetenskapligheten efter den andra och vägrat att tänka om trots att de haft både lärare och forskarsamhälle emot sig. Förhoppningsvis är det därmed slut på skolan som vänsterideologisk experimentverkstad. Våra unga förtjänar så mycket bättre.