GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Malin Lernfelt: Utmärkt nytt elsparkcykelförbud

Att elsparkcyklarna från den 1 september lyder under samma regler som som cyklar för att beivra misskötsel kan vara det som räddar kvar dem i städerna.
Malin Lernfelt
Ledarkrönika • Publicerad 3 augusti 2022
Malin Lernfelt
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska hållning är liberal.
Förare som inte håller sig borta från gångbanor och trottoarer riskerar böter.
Förare som inte håller sig borta från gångbanor och trottoarer riskerar böter.Foto: Christine Olsson

Böter. Förbud i vissa områden. Elsparkcykeluthyrare som sänker maxfarten på sina fordon och stänger av från användning på helgnätter. Inget har varit tillräckligt för att stoppa elsparkcyklarnas farliga framfart i landets städer. Nu görs ännu en ansats för att reglera den användning av elsparkcyklar som lett till flera livshotande skador och försvårat för barn, äldre och funktionshindrade att röra sig i samhället.

Häromdagen fattade regeringen beslut om att det från och med 1 september råder körförbud mot elsparkcyklar på gångbanor. Tidigare har regeringen även beslutat om parkeringsförbud för elsparkcyklar på cykel- och gångbanor för att beivra att klungor med scootrar belamrar städernas trottoarer.

”Alternativet hade varit att elsparkcyklarna förbjudits helt och hållet”

“Nu är det slutlekt”, enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som också slår fast att “det är ingen mänsklig rättighet att slänga elsparkcyklar överallt, det ska vara ordning och reda” (SVT 28/7).

Den som framöver kör på trottoarer och gångbanor riskerar böter. När det kommer till felparkerade elsparkcyklar är det de uthyrande företagen som bötfälls. Något som kritiserats av företrädare för bland annat Voi. Att även den som tjänar pengar på att fylla städerna med elsparkcyklar tar ansvar för att dessa inte missköts är dock fullt rimligt. Det gör inte minst att motivationen för företagen att åka runt och samla in scootrar från olämpliga ställen ökar och att det inte blir som när Malmö stad beslagtog hundratals felparkerade elsparkcyklar – att de aldrig hämtades ut.

Rätt använda är elscootrarna på många sätt ett positivt tillskott till städernas infrastruktur. De minskar beroendet av både bilar och kollektivtrafik samt gör att människor snabbt och enkelt kan ta sig från en plats till en annan. De delas av många och finns ofta tillgängliga när man behöver dem. Men det är tydligt att regelverken måste vara relativt strikta för att missbruk inte ska ske och för att människor inte ska skadas. Fyllekörning nattetid eller parkering av elsparkcyklar huller om buller så att cyklister kör in i dem och funktionshindrade inte kan ta sig fram överhuvudtaget är helt oacceptabelt. Därför är regeringens nya lag som gör att elsparkcyklarna nu omges av samma lagstiftning som vanliga cyklar och elcyklar mycket välkommen.

Alternativet hade varit att elsparkcyklarna förbjudits helt och hållet, något som skett i städer på andra håll i världen och vilket efterfrågats av kritiker även i Sverige. Det hade varit synd.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.