Audi ett snäpp vassare
Nya Audi A3 är byggd på samma grundgrejor som VW Touran och nya VW Golf, som kommer i höst, och vi kommer att få se en ny Skoda Octavia och en ny Seat Leon byggd på samma plattform som Audi A3.
Ingen tillverkare har som VW lyckats dunka fram så många bilmodeller ur en och samma plattform. Samma chassi, samma motorer och samma transmissioner. Så med en viss rätt har många frågat sig varför man ska betala så mycket mer för en Audi än för en Skoda.
Med nya A3 har Audi på något finurligt sätt gett svar på tal: Klart det här är en finare bil än både Skoda, Seat och VW! Kanske inte bättre, men finare. Detaljarbetet, finishen – och designen! Gediget arbete. Ingenting har lämnats åt slumpen, allt verkar väl genomtänkt. Med undantag för fack och avlastningsytor. De föll bort någonstans på vägen.
Utseendet har vässats i varenda millimeter, inte en plåtbit är lånad från föregångaren, utan att man för ett ögonblick behöver tvivla på att det är en Audi. Och försiktigt börjar man förbereda kunderna på det som ska bli Audis nya ansikte, där grillen blir ett enda stycke och går ända ner i spoilern. Tittat på stötfångaren fram - biten som ska bort är redan skuren och klar. Men Audi är lite fegare än exempelvis BMW och tar en bit i taget.
Småbilar har en förmåga att växa vid varje generationsskifte. Så också Audi A3, som blivit större på nästan alla ledder. Så nu åker man riktigt hyggligt även bak. I alla fall två. Fast man känner sig lite instängd på grund av den höga sidolinjen och de jämförelsevis små glasytorna. Den högt uppdragna höften gör sig påmind också när man ska lasta bagage - tröskeln bak är påfrestande hög.
Basversionen Attraction är lite snålt rustad för att höra hemma i den så kallade premiumklassen. Den har visserligen antisladdsystem (ESP) men den har inte ens den enklaste luftkonditionering och den saknar farthållare och en del övrigt som borde vara standard i den här klassen. Testbilen är utrustad med VW-koncernens nya 2-liters diesel med pumpinjektor som är råstark, snål och inte allt för högljudd. Bilen finns också med en bensinsexa på 3,2 liter och 250 hk, en direktinsprutad bensinmotor (FSI) på 150 hk och en 1,6-liters fyra på 102 hk. Däremot är den klassiska 1,8-litersmaskinen med turbo borta, vilket många nog kommer att beklaga eftersom ersättaren, FSI-motorn, inte alls är lika kul.
Köregenskaperna är utmärkta om än inte särskilt underhållande, den elektromekaniska styrservon känns tveksam i vissa stunder och fjädringen trivs inte alltid på gropiga eller stenlagda stadsgator.
Interiören är helt omgjord, men gamla Audi-freaks känner väl igen sig. De runda ventilationsmunstyckena är hämtade från TT-modellen. Konkurrenterna i den här lite förnäma 3-dörrarsnischen är ju inte så många - om det ska handla om dieselsnurror - men bör väl heta BMW 320td Compact och Mercedes C220 CDI Coupé. Men nya VW Golf med likadan motor och likadan 6-stegad växellåda blir kanske ändå det allvarligaste hotet när den kommer i höst.
Och så har det ju dykt upp franska utmanare som vill in i de fina salongerna.
Rolf Gildenlöw
044-18 55 00
rolf.gildenlow@ttspektra
FaktaAudi A3 2,0 TDI
Pris:215 000 kronor
Motor:4-cylindrig tvärmonterad dieselmotor med pumpinjektor, 1 968 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 320 Nm vid 1 750 varv/min. Variabel turbo.
Bränsleförbrukning:5,5 l/100 km
Miljöklass:2005
Chassi:Framhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben, hjulupphängning bak med fyra länkarmar och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter:Längd 420, bredd 177, höjd 142, axelavstånd 258 cm. Tjänstevikt 1 495 kg. Maxlast 420 kg. Bagagevolym 350 liter. Släpvagnsvikt 1 400 kg.
Betyg
Konkurrenter i klassen:
BMW 320td Compact236 000 kr
Mercedes C220 CDI coupé292 000 kr
Peugeot 307 XT 2,0 HDi170 900 kr
Renault Megane 1,9 dCi183 200 kr