Konceptfrån Skoda
Roomster är en framtidsvision av en kompakt familjebil från Skoda, som premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt nu i september. Hög och bred kaross, långt axelavstånd och en originell kupélayout gör att innerutrymmet i Roomster är lika stort som i betydligt större bilar.
Uppfräschad Freelander
Förbättrad interiör, inklusive ny instrumentpanel, bekvämare säten och klädslar i nya färger och material är en del av nyheterna hos Land Rover Freelander. Dessutom kommer en ny Sport-version som optimerats för landsvägskörning. Storbritanniens bäst säljande fyrhjulsdrivna bil sedan lanseringen 1997 har alltså genomgått en smärre ansiktslyftning inför 2004 med ny front och nytt bakparti.
Altea prototyp från Seat
På bilsalongen i Frankfurt i september presenterar spanska Seat ett helt nytt bilkoncept, nämligen prototypen Altea. Altea skall dock serietillverkas och lanseras redan under år 2004.
Inre bara skådebröd
På bilsalongen i Frankfurt visar nu Saab upp ytterligare en konceptbil, en kombiversion av Saab 9-3, kallad SportCombi Concept.
Utseendet påminner om en annan konceptbil från samma tillverkare, Saab 9-3X. Saabs designchef Michael Mauer menar dock att den här bilen är väldigt lik den som kunderna senare kommer att kunna köpa.
Även Saab-chefen Peter Augustsson poängterar att det här inte bara är skådebröd och att man kommer att infria löftet om den största produktoffensiven i företagets historia. Nordens största Peugeot-anläggning på totalt 6 000 kvadratmeter håller på att byggas i Kista, strax norr om Stockholm. Det blir en fullserviceanläggning med bilförsäljning, verkstad och plåtverkstad. Totalt skapar anläggningen ett 50-tal nya arbetstillfällen i Kista.
Satsningen har förstås sin förklaring i att Peugeot nu är det fjärde mest sålda bilmärket i Sverige.
Den nya anläggningen ägs av KW Bruun Autoimport AB, generalagent för Peugeot i Sverige, och den byggs helt i överensstämmelse med Peugeots globala identifikationskoncept "Blue Box". Möjligen har man lärt av Ikea? I dag är det nästan självklart i alla moderna bilar men det är bara 25 år sedan det var en revolutionerande teknisk nyhet. Låsningsfria bromsar, ABS.
Det låsningsfria systemet som för första gången producerades 1978 hindrar att hjulen låser sig, fordonet förblir stabilt och föraren kan styra även vid en panikbromsning.
Det var i och för sig ingen nyhet att man med elektronik kunde förhindra ett bromsande hjul från att låsa sig. Inom flyget hade det använts långt tidigare. Men det var först när digitaltekniken blev tillgänglig på 70-talet som ett funktionsdugligt ABS-system för fordon kunde utvecklas.
1964 började Boschs dotterbolag Teldix att arbeta med projektet men det tog 14 långa år av utveckling innan tekniken var så stabil och robust att den kunde serieproduceras.
I dag, när systemet firar 25-årsjubileum, har Bosch tillverkar över 50 miljoner ABS till bilar.