Vägverket tullar på bilisterna
Är det vägtullar som ska ge oss bättre vägar? I alla fall är det vad Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö tror. Eller rättare sagt, det är vad han säger. Men tror han verkligen på det?
I den nationella vägplanen som presenterades häromdagen föreslås just vägtullar för att få fart på byggandet av nya E6. Man lånar helt enkelt upp nödvändiga pengar och så får bilisterna betala tillbaka lån och räntor genom att erlägga exempelvis 20 kronor varje gång de kör på den nya vägen.
Det kan ju låta överkomligt för en liten bit motorväg. Och de flesta av oss svenskar berörs ju inte alls.
Är det inte rent av onödigt rika norrmän som flitigast använder just den här biten av E6? Då är det väl okej med tull!
Men många befarar att det här bara är början. Att regeringen snart inser att det är en alldeles utmärkt affärsidé att låta bilisterna betala två gånger för sina vägar. För sanningen är ju att vi via skattsedeln redan betalt dem. Gång på gång på gång.
Så sent som i fjol betalade landets bilägare in mer än 68000 miljoner kronor i olika bilskatter. Enbart skatten på bensin gav 25000 miljoner kronor till statskassan under 2002. I år blir det ännu mer.
Men bara en liten del av pengarna går tillbaka till bilisterna i form av vägar och vägunderhåll. Även om man räknar med kostnaderna för trafikolyckor, trafikövervakning och miljöskador så ger bilismen ett rejält överskott till staten.
Och då kan man förstås tycka att Vägverket borde få pengar till att både bygga tullfria vägar och reparera alla gamla förfallna vägar. Om inte annat så av trafiksäkerhetsskäl. Det är naturligtvis det Ingemar Skogö också tycker. Egentligen.
Men nu är det givetvis så att alla de här miljarderna som landets bilister betalat in inte ligger i något kassaskåp och bara väntar på att en snål finansminister ska ta fram dem. Sanningen är förstås att pengarna redan är förbrukade eller intecknade.
Om Ingemars Skogö ska få mer pengar till vägar så kommer exempelvis skola, åldringsvård och biståndsarbete att få mindre. Man måste helt enkelt välja mellan asfalt och skolböcker och mellan motorvägar och vårdplatser. För en politiker som vill vara med en mandatperiod till är det valet tämligen lätt. En logik som Skogö är väl medveten om.
Kanske är hans förslag om betalvägar ett sätt att skapa debatt kring vägbyggandets ekonomiska villkor. Och han inser förstås dilemmat för en socialdemokratisk regering - att skapa nya och säkra vägar för de som kan betala, medan de sämre bemedlade får fortsätta att åka på de gamla och farliga?
Rolf Gildenlöw
TT Spektra