Klagade kund fick bok istället
Köparen klagade på bilens växellåda. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) ger honom inte rätt till ersättning för reparationskostnaderna men att bilfirman ska leverera en servicebok.
Näringsliv • Publicerad 11 januari 2012
Samma dag som bilköparen från Kristianstad lämnade Rejmes Personvagnar i Halmstad visade det sig att fyrhjulsdriften och en blinker var trasiga. Han fick ersättning för reparationskostnaderna men när växellådan efter en tid gick sönder var det stopp. Bilfirman erbjöd sig att delvis betala reparationen upp till 10 000 kronor.
Arn konstaterar att bilen gått 800 mil sedan köpet när felet i växellådan uppstod och att säljaren därför inte är ansvarig.
Arn anser däremot att säljaren ska stå för en servicebok som köparen har rätt till men ännu inte fått.
INTERNAL INTERNAL
Kristianstadsbladet
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.