Färgstark dansk i helfigur
KONST. Asger Jorn är en av Skandinaviens mest betydelsefulla konstnärer under 1900-talet. Dansken som fick ett internationellt genombrott på 50-talet och vars måleri inspirerat många nutida skandinaviska målande konstnärer. Framförallt är det den danska konstutvecklingen som präglats av detta legendariska konstnärskap.
Asger Jorn, en nordisk revolutionär som trots sin internationella karriär aldrig lämnade sina skandinaviska rötter, vilka han ständigt återkom till i såväl sin konst som i sina böcker. Just nu visas en stor retrospektiv utställning som omfattar hela hans karriär från 1937–72. Det är en heltäckande utställning som visar konstnärens utveckling och mångfald.
Den omfattar hans mest kända verk, här tillsammans med verk som inte så ofta är visade. Jorn uttryckte sig i många medier, förutom måleri visas det skulptur, teckning, collage, böcker, affischer med mera.
Jorn var en av grundarna till den internationella konstnärsrörelsen COBRA, en grupp som bara existerade under ett fåtal år i slutet av 40-talet, men som har betytt mycket för det europeiska abstrakta expressionistiska måleriet. Jorn är mest känd för just den typen av bilder.
I den abstrakta färgskruden kan man skönja figurer som liknar monster, masker och fåglar. Inspirationen är hämtad från nordisk folkkonst och barnteckningar. Målningarna är fulla av liv och rörelse. Det är en till synes humoristisk färglek men med en aggressiv politisk underton, präglad av efterkrigets Europa.
Hans målningar knyter an till det groteska där humorn, ironin och det folkliga utgör de bärande faktorerna. Den typen av måleri utvecklade Jorn ända till slutet av sitt konstnärskap.
I de tidiga målningarna från 40-talet är Jorn tydligt inspirerad av Klees och Miros teckenlika former. Titania I från 1940 visar tydligt avgränsade fantasifigurer med en försiktig färgsättning. Jorn blir med tiden mycket mera aggressiv och spontan i sitt uttryck. Färgen blir tjockare samtidigt som kontrasterna höjs och motiven blir allt mera abstrakta. I en berömd målning från 1960 gestaltas, som titeln ger anspråk på, fulla danskar som en kraftfull färgexplosion.
Parallellt med måleriet har han sysslat med andra uttryck. På utställningen visas ett flertal keramiska figurer gjorda på 50-talet där hans fantasifigurer har fått en tredimensionell form med en färgglad glaserad yta. Dessa är lekfulla och lättsamma till skillnad från hans bronsskulpturer utförda strax före hans död. Skulpturerna utgör en organisk, färglös, mörk massa med titlar som Sweet pain och The last rock.
Under 50-talets andra hälft anslöt sig Jorn till den politiska konstnärsgruppen Situationisterna vars ambition var att förändra samhället. Under denna tid gjorde han ett antal så kallade ”modifikationer”, bilder som har sin utgångspunkt i andras målningar - hötorgsbilder eller reproduktioner av kända verk - som han förändrade genom att måla över dem och således ge de gamla populära bilderna ett nytt liv. Genom hans förvandling blev de mer aggressiva och uttrycksfulla.
Hans intresse för historia och arkeologi framhävs också genom att det visas böcker som han har varit initiativtagare till, bland annat om medeltida skandinavisk stenkonst som i sin tur har inspirerat hans bildmotiv.
Utställningen ger en intressant helhetsbild av ett konstnärskap utfört av en politiskt engagerad revolutionär som var emot borgerlig salongskonst, något som han idag är förknippad med. Genom att visa hans utveckling och mångfald tydliggörs hans idéer.
Yrr Jonasdottir