Julnattsmässan vinner över julottan
I domkyrkan i Lund var alla fyra gudstjänsterna på julafton fullsatta, med omkring 1 000 besökare på varje. Till julottan på juldagen kom däremot bara 250 personer.Håkan E Wilhelmsson, domprost i Lunds domkyrkoförsamling, har märkt hur olika gudstjänster växlat i popularitet under åren. Nu är det julnattsmässan och familjegudstjänsten "Samlingen runt krubban" som ökar mest.- Det är roligt att se hur den kyrkliga seden förändras, säger Wilhelmsson.Margarethe Isberg, domprost i Västerås, höll i år julnattsmässa för 1 400 västeråsare. Då var kyrkan fylld till brädden och cirka 200 personer fick stå. Hon säger sig ha märkt av tendensen sedan 1990-talet.- Dels handlar julnattsmässans popularitet om nattens mysterium och stämning. Det är mörkt, men snart kommer ljuset. Många är också klara med julen hemma och avslutar julaftonen i kyrkan.Domprost Tor Frylmark i Härnösand tror att även nattvardsmomentet i julnattsmässan lockar.- Jag skulle själv välja julnattsmässan. Det hänger ihop med hur gud blev människa, säger Frylmark.Enligt Åke Bonnier, domprost i Stockholm, är det övervägande medelålders och unga stockholmare som väljer julnattsmässan, medan de äldre gärna går på julottan.- Många unga träffas i kyrkan på kvällen efter att ha firat med sina familjer.Hans teori om att julnattsmässans storhet är ett storstadsfenomen kommer dock på skam. TT:s rundringning visade att julnattsmässan är störst i alla tillfrågade domkyrkor, Härnösand, Lund, Västerås, Karlstad och Stockholm.- Kanske har det att göra med att de internationella influenserna ökar. Julottan är ju en helsvensk tradition, som främst den äldre generationen har hållit fast vid, säger Håkan E Wilhelmsson.Staffan Kvastman, domprost i Karlstad berättar att det sedan första advent varit ovanligt mycket folk i kyrkorna i församlingen.- Rent generellt ser vi nu en ökning av antalet besökare i kyrkorna vid de traditionella högtiderna.Även i Karlstad blev det fullt när 800 personer sökte sig till midnattsmässan.Sofia Ström/TT