Kvinna svårt skadad i krasch på 21:an
Kvinnan och klämdes fast i bilvraket och räddningsmanskapet kämpade i närmare en halv timme med att få loss henne. Hon fördes därefter i ilfart i ambulans till centralsjukhuset i Kristianstad.
Kvinnan var på väg från Kristianstad mot Vinslöv när hennes bil av hittills okänd anledning fortsatte rakt fram i den svaga högerkurvan strax öster om avfarten till Vanneberga ängar. Bilen körde ett hundratal meter på motsatta körbanan innan den kom utanför asfaltkanten till vänster och kolliderade med ett träd. Det blev en fruktansvärd smäll.
Som genom ett under fick kvinnan, trots tät trafik på 21:an vid den tiden på fredagen, inte möte när hon var över på vänster sida. Annars kunde det slutat med frontalkrock.
Andra olyckan
Det var den andra allvarliga singelolyckan på 21:an mellan Önnestad och Vinslöv bara denna vecka.
Vid 16.30-tiden på måndagen skadades en 38-årig man allvarligt i bland annat ryggen när hans bil körde av 21:an förbi Önnestad.
Också han var på österut när hans kombibil kom utanför den högra asfaltkanten och fortsatte rakt fram där vägen svänger svagt till vänster. Bilen fortsatte ett hundratal meter innan den kraschade mot ett stengärde i terrängen till höger. Bilen fortsatte av bara farten upp på stenhögen och fick hela fronten intryckt.
Farliga trafikfällor
De två olyckorna ger nytt liv åt debatten om farliga, hårda föremål, som stora stenar, bropelare och cementbrunnar och träd ska få finnas nära stora och hårt trafikerade vägar.
På morgonen på lille julafton omkom fyra unga män när deras bil körde in en betongpelare under järnvägsviadukten på Härlövsängaleden och 1999 omkom en pojke när den bil han färdades i gick av 21:an mellan Kristianstad och Hässleholm och krockade med en cementbrunn. Raden av exempel på svåra olyckor av samma slag kan göras lång.
Vägverket produktion håller på att bygga bort hårda trafikfällor vid sidan om vägarna, men fortfarande finns det många farliga platser kvar att eliminera i nordöstra Skåne.