Mer järnväg på Polenlinje
Sedan tidigare har Jan Sniadecki som går på samma linje återupptagit järnvägstransporterna med ett märkbart resultat – järnvägsvagnarna ökade med drygt 26 procent (2000 vagnar) under förra månaden jämfört med samma månad förra året.
Euroafrica Shipping Lines Ltd, Szczecin, som äger Unity Line, och den polska godsjärnvägen, PKP Cargo, har nu tecknat avtal att även Mikolaj Kopernik ska transportera järnvägsvagnar. – Vi ser en mycket kraftig ökning på järnvägstrafiken, konstaterar hamndirektör Lars Börjesson på Ystad Hamn Logistik AB och tillägger att kombifärjan Polonia också får möjlighet att ta järnvägsvagnar vissa dagar i veckan.
Varken Mikolaj Kopernik eller Polonia har hittills transporterat järnvägsgods men den sistnämnda har exempelvis en spårlängd på 740 meter, ett utrymme som hittills utnyttjats för last- och personbilar.
Mikolaj Kopernik har en lastlängd på totalt 414 meter. Det är minskningen av lastbilar och trailers på leden och ökningen av järnvägstransporterna som innebär att det polska järnvägsbolaget tecknat ett avtal om betydligt större volymer mellan Ystad och Swinoujscie.
– Personligen är jag tveksam till om kapaciteten räcker. Kanske måste rederiet sätta in mer tonnage för att kunna flytta över bilar och därmed få mer plats på Polonia.
Lars Jarlsbo