Annons
Nyheter

Översyn ska förbättra kollektivtrafik i Ö Göinge

Kollektivtrafiken i Östra Göinge ska förbättras. Tillsammans har kommunen och Skånetrafiken arbetat fram ett förslag som innebär fler bussturer för Sibbhult och Glimåkra och en ökning av turerna Kristianstad-Broby.
Nyheter • Publicerad 12 juni 2001

Istället för två parallellinjer från Kristianstad och in i Östra Göinge vill man rikta kollektivtrafiken längs en baslinje. En linje som tangerar väg 19.

Samtidigt vill man slopa de flesta turerna med nuvarande 544: an som går till Sibbhult och istället satsa på kollektivtrafik i solfjäderform.

Annons

Det innebär att Broby som reseknut får en stärkt roll.

Det förslaget förs fram i den kollektivtrafiköversyn som nu är klar. Översynen har gjorts i samråd mellan Östra Göinge kommun och Skånetrafiken. En trafiköversyn som omfattar linjetrafik, skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor.

Det förslag som tagits fram ska först förankras i kommunens instanser. I nästa vecka förs det upp i kommunstyrelsens arbetsutskott och efter sommaren går det vidare till kommunstyrelsen. – Vi vill täta trafiken Kristianstads-Broby och från Glimåkra och Sibbhult, förklarar Sven Tufvesson för Skånetrafiken.

Det görs genom att dra ner på turerna med buss nummer 544.

– Någon tur ska 544 behålla, på morgonen och eftermiddagen.

Genom att göra Kristianstads-Broby till en bassträcka kan Skånetrafiken erbjuda kvartstrafik. Det vill säga fyra restillfällen per timme från Broby.

I Broby ska det gå att åka vidare till Glimåkra eller Sibbhult.

– Det ger fler turer till Glimåkra respektive Sibbhult jämfört med i dag, säger Tufvesson som säger att en utbyggnad av kollektivtrafiken kommer att ske successivt och i samarbete med entreprenören Thygessons.

– Men framåt nästa sommar bör kollektivtrafikresenärerna i kommunen ha fått en märkbar förbättring. Förslaget innebär också att man vill förlänga vissa av turerna till Lönsboda.

– På så sätt kan vi erbjuda dem som bor i Lönsboda en bra kollektivförbindelse till Kristianstad och Hässleholm via Broby, berättar Tufvesson som också gjort en trafiköversyn med Osby kommun och där tagit upp frågan.

Annons

I kollektivtrafiköversynen finns också ett förslag om att stärka trafiken till Hässleholm för att där kunna ansluta till de Öresundståg som ska börja gå varannan timme.

– Hässleholmstrafiken ska fortsätta att gå via Knislinge. Det är mest logiskt eftersom det finns flest resenärer därifrån.

– Det har också funnits önskemål om att hitta samordningsvinster i glest befolkade områden. Där har vi hittat en möjlighet att använda sig av skolskjutsar, påpekar Tomas Carvonen som är kommunens representant i kollektivöversynen.

Genom sådana lösningar vill man kunna förbättra resandet från Immeln-Värestorp-Hjärsåsområdet in till Knislinge.

– Kommunens utgångspunkt är att göra Östra Göinge till en attraktiv boendekommun. Infrastrukturen är en viktig del i det åtgärdspaketet, säger Carvonen. Det ska lätt gå att ta sig kollektivt från glest befolkade områden till knutpunkter och komma vidare ut ur kommunen. Något som ska underlätta boende i Östra Göinge och arbete eller studier i annan kommun.

När det gäller att iordningställa ett resecenter i Broby kommer den delen att beaktas i samband med centrumöversikten.

marie-louise.lindell

@kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons