Pub anmodas ändra marknadsföringen
Kommunen ansvarar för tillsyn av marknadsföring av alkoholdrycker enligt alkohollagen.
[-]I annonsen marknadsfördes enbart drycker. För att motsvara alkohollagens krav på måttfullhet i marknadsföring bör dryckerna annonseras tillsammans med mat. I det här fallet lät jag anmälan gå vidare till Konsumentverket, säger Bertil Andersson.
Bankens ägare Thimmy Andersson säger att ett materbjudande ingick i den ursprungliga annonsen.
[-]Det måste ha fallit bort från annonsen på något sätt. Sedan är jag lite kluven till alkohollagen. Varför får man skriva till exempel att "Pyttipanna och en starköl kostar 78 kronor" eller att allt i baren kostar 39 kronor. Det framgår ju ändå vad det är man annonserar om, säger han.
Enligt alkohollagen är all marknadsföring av alkohol i periodisk skrift förbjuden. Restaurangannonser av typen "Stor stark 30 kronor" strider mot lagen även om inget varumärke nämns. Trots detta har Konsumentverket accepterat en måttfull annonsering av alkohol eftersom myndigheten anser att en prisuppgift kan anses vara i konsumenternas intresse.
Marcus Haraldsson