Reklam och stora stjärnor
Det är alltså kring Japan och Korea det mesta kommer att kretsa den kommande månaden, när det monsterglobala medieevenemanget och drömfabriken fotbolls-VM för första gången går av stapeln i Asien. Något som var svårt att föreställa sig på 80-talet, när den japanska ligan bestod av färglösa företagsklubbar som malde på inför ett par tusen närmast sörjande på läktarna. Allt ändrades närmast över en natt, när den japanska proffsligan J. League lanserades i början av 90-talet, med den kanske mest framgångsrika reklamkampanjen genom tiderna. Plötsligt var publiksnittet 20000, matcherna gick på bästa sändningstid i de stora tv-kanalerna, världsstjärnor som Zico, Littbarski, Lineker och Laudrup anlände i parti och minut till japanska klubbar. Både publikintresset och penningkarusellen har sedan dess mattats av en del, men fotbollen har kommit för att stanna i ett land som tidigare nästan bara brydde sig om sumo-brottning och baseboll. Mycket av framgångskonceptet har kopierats vidare till andra nya fotbollsländer; från maskotar, näringslivsmobilisering och busfräcka klubbnamn (som Columbus Crew och Tampa Bay Mutiny i USA) till själva liganamnet (i Singapore S. League och Koreas nya K-League). Liksom supporterkulturen, festlig och vildvuxen, men utan huliganer och med många fler tjejer. Den engelske BBC-korrespondenten Jonathan Birchall följde Shimizu S-Pulses matcher inifrån klacken under en en säsong, och redovisar sina intryck i boken Ultra Nippon - How Japan reinvented football (Headline). Match för match förvandlas den från början ironiskt distanserade Birchall till en fanatisk S-Pulse-tifosi, som bagatelliserar alla filmningar av det egna lagets brasilianske profil Alex, medan huvudkonkurrenterna (och slutgiltiga mästerlaget) Jubilo Iwatas gamle VM-stjärna Dunga ses som världshistoriens mest komplette spelsabotör, i det som Birchall kallar ”The Evil Empire”. Sanning? Knappast. Men trovärdigt, självklart. Det är fotboll. Ödesdramat förstärks av att Iwatas tuffa blå maskot ställs mot S-Pulses änglavingsöronförsedda gula Paru-chan, vars gullighetsfaktor väl når upp till den hos Pikachu i Pokèmon. För övrigt anar man Bajen-influenser hos supporterklubben Kenta Club hos S-Pulse. Jaså, det var Kenta Hasegawa... STEN SVENSSON Fotnot:I dag börjar VM i fotboll. Sten Svensson, från Kristianstad, bosatt i Lund, och en av Sveriges största Haikuexperter befinner sig i Japan. Hans rapporter läser ni på kultursidan.