Sponsrad litteratur
Fay Weldons sponsrade roman ”The … Connection” har rönt stor uppmärksamhet och inte minst väckt betydande moralisk upprördhet. I boken nämns sponsorn hundratalet gånger, i media har det skett tusentals gånger. Kort sagt produktplacering var enormt lyckad. Sponsorn jublar, liksom Fay Weldon som inte varit lika uppmärksammad på decennier och som hur helst givit upp alla tankar på att någonsin erhålla Bookerpriset.
För Daily Telegraphs Sam Leith berättar hon stolt om projektet och tillägger provokativt att mycket få författare skulle kunna genomföra det ordentligt och övertygande. ”Man kan räkna de på ena handens fingrar” säger Weldon och nämner Jeanette Winterson, J G Ballard och Sue Townsend. Och Fay Weldon kan definitivt tänka sig att skriva ytterligare en sponsrad roman, ja med glädje – men endast om produkten är den rätta.
Frågan är vad Fay Weldon nu behöver – en lyxbil, snyggare kläder, gratis hotellrum världen över? – och därmed kommer att skriva om nästa gång. Kan vi förvänta oss titlar som On the Road with Royce Rolls, Life and Death of Versace eller Murder at Ritz?
Eller behöver hennes författarskap ingen mer draghjälp. Således egen sponsring i uppföljaren The Fay Weldon Connection?
ÖRJAN ABRAHAMSSON