Strömmen på väg tillbaka
Klockan 21 hade de flesta av Eons abonnenter återfått strömmen efter ovädret som drog in under natten mot fredag. Enda undantaget var några enstaka hushåll i Kristianstads kommun. Några timmar tidigare - vid 16-tiden - rapporterade Eon att man har ungefär 100 strömlösa abonnenter i Hässleholms kommun och några enstaka i Osby. I Bromölla, Kristianstad och Östra Göoinge rapporteras inga störningar orsakade av blåsten.
Som mest har cirka 3 000 varit utan ström under längre eller kortare tid. Vid sjutiden på fredagsmorgonen saknade 1 175 abonnenter elektricitet, enligt Eons hemsida. Värst drabbade var elkunder i Hässleholm, Osby, Höör, Ängelholm och Tomelilla. Klockan 12 hade situationen förbättrats betydligt. I nordöstra Skåne var 37 kunder strömlösa - 36 i Osby och en i Hässleholm. Hårdast drabbat i Skåne är under förmiddagen Ängelholms kommun med 100 strömlösa kunder. Eon räknar dock med att alla ska ha strömmen tillbaka under sena förmiddagen.
Det är emellertid inte över med blåsten. Kraftiga vindar drar under dagen på nytt in över Skåne. Kraftigast kommer det att blåsa vid middagstid, men därefter bedarrar vindarna, enligt SMHI.
Träd som rasat ned över vägbanor och järnvägsspår skapade en del oreda i trafiken. Ett Pågatåg körde på ett nedfallet träd vid halvelvatiden vid Gantofta i går kväll med följd att ett 20-tal passagerare fick vänta i två timmar innan de kunde evakueras. En kontaktledning revs ned och järnvägstrafiken mellan Vallåkra och Gantofta ligger fortfarande nere.
På sträckorna Helsingborg-Lund-Malmö och Helsingborg-Teckomatorp-Malmö ersattes tågen under några timmar med bussar. Även på Södra stambanan var det problem då tågen fick passera Älmhult på enkelspår på grund av nedfallna träd.
Tågtrafiken över Öresund fick ett tag ersättas med bussar. Men det berodde på ett datatekniskt fel. Nu på morgonen är Öresundsbron alltjämt öppen för biltrafik, men förare av lättare och vindkänsliga fordon uppmanas att avvakta. Farten på bron har sänkts från 90 till 70 kilometer i timmen.(KB / TT)