GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Tätt inpå människan utanför

Nyheter • Publicerad 20 juni 2002

Nära avstånd: Anders Petersen, fotograf. Det Nationale Fotomuseum, Den Sorte Diamant, Köpenhamn till 10/8 Den unga kvinnan trycker sjömannen till sitt bröst. Hon skrattar hjärtligt och han sluter ögonen och blir en liten pojke. Bilden är en av svensk dokumentärfotografis ikoner. Fotografen Anders Petersen är en av de centrala bildskaparna inom den moderna dokumentärfotografin. Tillsammans med fotografer som Christer Strömholm och Robert Frank är han förebilden för många av dagens dokumentärfotografer. Dessa fotografer befinner sig i ett gränsland med ett socialdokumentärt innehåll och ett personligt, subjektiv fotografi. Petersens första stora bildprojekt var Café Lehmitz som han arbetade i slutet av 1960-talet. Han reste som tjugoåring till Hamburg för att lära sig tyska. Via vänner upptäckte han ett ölkafé i Hamburgs hamnkvarter. Här samlades en blandning av människor som levde i utkanten av det mer etablerade samhället. Denna miljö var Anders nyfiken på. Hans kamera var biljetten och han blev den unge fotografen. Under tre år besökte han till och från Café Lehmitz och fotograferade prostituerade, tjuvar och sjömän. Han utvecklade här sin metod som han arbetar med även idag, 32 år senare. Eftersom Anders är intresserad av att lära känna människor är kameran en bra ursäkt för en första kontakt. Han kan komma i situationer och miljöer som han annars aldrig skulle få möjlighet till. I mitten av 1980-talet fotograferade han flera år på Öståkeranstalten, detta blev boken Fängelse. Många fotografer skakar på huvudet för att hans projekt tar så lång tid att genomföra. Detta tjänar man inga pengar på. Men hans fotografier kräver denna tid. Först ska han lära känna människorna. Sen ska han vänta in det avgörande ögonblicket. Människorna ska vara levande och Anders ska vara närvarande, beredd med sin kamera. Han väntar in det avgörande ögonblicket. Inte före. Inte efter. Detta kräver tid. Denna metod handlar mer om fotografen än om motivet. Det är fotografens rädsla, mardrömmar eller drömmar vi ser. Han hänger kvar i miljön tills dess att bilderna kommer till honom och med en enkel systemkamera, fast vidvinkelobjektiv och svart/vit film fångar han viktiga ögonblick. Han fotograferar tätt på. Det fysiska avståndet är inom en armslängd, inga teleobjektiv. Närvaron vibrerar. Och också en ärlighet med respekt. Respekt och fördomsfrihet för de människor han möter. Rågång till Kärleken gjorde Anders i början av 1990-talet. Det är åldersomskildring där livet håller på att ta slut. Sitt tredje institutionsprojekt var Ingen har sett allt (1995). Här har han fotograferat människor som befinner sig i gränslandet mellan galenskap och normalitet. De bor alla på ett mentalsjukhus. Med personligt bildspråk skildrar han en stark smärta över att vara människa. Nu arbetar han med ett porträttprojekt påbörjat 1999. Här finns livets alla faser representerade. Men det är inte porträtt av individer utan representationer av personligheter. Petersen har alltid sökt sig till människor som befinner sig lite utanför det etablerade samhället. På mentalsjukhus, i fängelser eller bland prostituerade. Men hans bilder går förbi dessa yttre stämplingar av människor och in under ytan. Han visar det unika och speciella i att vara människa. HENRIK BJÖRNSSON Fotnot: Anders Petersen kommer till Regionmuseet, Kristianstad den 29/9 för att prata om sina bilder, under rubriken ”Subjektiv fotografi i en privatdokumentär tradition”.

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.