Annons
Nyheter

Tryckfel och p-böter engagerade läsare

Nyheter • Publicerad 3 augusti 2001

God morgon! Jourhavandes telefon ringde i ett igår morse. Ämnen av alla slag behandlades, bra som dåliga. Bland annat fick vår tredje tidningsdel MM mycket beröm för sin artikelserie av Karl Larsson som reser runt i sin hembygd. Karin från Näsby ska klistra in samtliga artiklar i en fin pärm så att hon gång efter gång kan läsa Karl Larssons tänkvärda ord. Särskilt mycket tyckte hon om formuleringar som ”varje dag måste bytas ut” och ”det finns kraft i åldrandet”. – Och som ögonfröjd kan vi se bilder av Daniel Samuelsson, säger hon tacksamt. Många har också ringt angående gårdagens jourspalt där Berit Larsson efterlyste människor som fått parkeringsböter utanför Sommarro. Bland annat ringde en dam från Åhus som numera kallar de aktuella parkeringsplatserna för ”Skandalpark”. Damen skulle äta lunch på Sommarro och fick parkeringsböter till efterrätt. – Den skulle betalas åtta dagar senare, men jag betalar mina räkningar i slutet av månaden så de fick vänta, triumferar hon. Hon meddelar också att om Berit Larsson vill ha tag i henne finns telefonnumret hos Kristianstadsbladet. E-postadress finns även till Tomas Emilsson. Anders Henriksson, som också läst torsdagens jourspalt, har däremot ingen förståelse för dem som parkerat fel utanför Sommarro. – Ser man inte de där jätteskyltarna är det kanske dags att lämna in körkortet, säger han. Nicke ringer ofta till jourspalten. Igår ville han uppmärksamma att Ica Maxi verkar göra mycket tryckfel i sin annonsering. – Nästan varje gång man går dit står det skyltar vid ingången om att tryckfelsnisse har varit framme igen. Man undrar om det är ett knep för att locka folk, säger Nicke. Ica Maxis butikschef, Fredrik Rosengren, försäkrar att detta inte är fallet. Skyltarna finns där för att på bästa sätt rätta till de feltryck som kan uppstå. – De som sköter annonseringen sitter i Stockholm, och ibland kanske de korrekturläser dåligt. Trots allt är ingen felfri, säger Fredrik Rosengren. Så fort en felaktig uppgift letat sig in i annonserna hör Ica Maxi i Kristianstad av sig tilll dem som korrekturläser. Anita från Åhus vill berömma Scout 2001 för deras otroliga organisation. Däremot är hon mindre imponerad av organisationen av tåget som kör mellan Åhus, Rinkaby och Kristianstad. I onsdags fick ett stort antal vänta i en timme utan information på ett tåg som aldrig kom. – Vi gick själva in på Turistbyrån i Åhus och de ringde Turistbyrån i Kristianstad som talade om att tåget var trasigt och inte skulle komma. Om de visste det i Kristianstad, varför ringde de då inte till Åhus? undrar Anita. Faktum är dock att Turistbyrån i Kristianstad var helt ovetande om problemen. – Vi fick inte reda på något förrän efter ungefär två timmar, berättar Hanna Wedebrunn. Leif Dahlquist är kommunens samordnare av scoutlägret och han hörde talas om förseningen från Turistbyrån. – Så fort jag fick veta det skickade jag ut bussar till dem som väntade i Rinkaby. Jag beklagar det som hände och förhoppningsvis händer det inte igen, säger han. I gårdagens jourspalt fick en besiktningsman ett fång rosor av en bilägare. Tyvärr blev registreringsnumret fel i tidningen. FTG 615 ska det vara. Ett nytt fång rosor alltså, och nu från rätt bilägare! Oroliga läsare har hört av sig efter att ha läst om att Livsmedelsverket varnar för matolja från Spanien. Matoljan som avses är gjord av olivrestprodukter och i innehållsförteckningen ska det stå Pomace Oil eller Orujo oil. Den här restprodukten säljs nästan uteslutande till storkök och restauranger. Slutligen har vi en efterlysning. Det är Glimåkra IF:s damsektion som efterlyser gamla damlagsspelare. De firar 30-årsjubileum och vill samla så många som möjligt. Tyvärr försvann adressregistret när deras klubbhus brann för några år sedan och därför ombedes nu alla som spelat i damlaget att höra av sig till Mariann Nilsson på faxnummer 044-44822. Tack för idag. Ha en trevlig helg och ring till Jimmy Vulovic, som är jourhavande reporter på måndag!

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons