Upptäck Köpenhamn
Under de senaste femton åren har jag skrivit en bok, tiotals reportage och massor av texter om Köpenhamn. Under dessa år har jag aldrig bott längre än 50 minuters bilresa därifrån. Som ingen annan stad har jag lärt känna Köpenhamn. Jag har sett så mycket så många gånger att jag levt i föreställningen att intet i staden kan överraska mig. Under ett besök på Glyptoteket makuleras mina illusioner. Efter ett uppehåll bland de antika skulpturerna finner jag i museets bokhandel Klassicisme i København, fram träder platser och byggnader jag aldrig har sett, eller snarare sett så ofta att de har blivit förbisedda. Med boken som vägledare upptäcker jag på plats valda delar av Köpenhamn. När det är som bäst känns det som om det är mitt första besök. Ibland glömmer jag att det är Köpenhamn, det kunde ha varit Rom, att det kan upplevas så är inte konstigt, ty den stad som uppmärksammas i Klassicisme i København är skapad av arkitekter som haft Rom på huvudet. Caspar Frederik Harsdorff, verksam under senare delen av 1700-talet, återvände från en sex år lång studieresa till Paris och Rom med block och huvud fyllda av skisser och idéer, vars förverkligande det är underbart att möta. Utan några stora katastrofer hade det inte blivit som det är. Tre våldsamma eldsvådor under 1700-talet och en engelsk terrorbombning år 1807 innebar att diskussionerna om återuppbyggnad var ständigt återkommande. Den tidens arkitekter strävade efter personliga förverkligande av klassiska ideal: ”klarhet och enhet, balans och måttfullhet, symmetri och proportioner, harmoni och anpassning och inte minst – respekt för traditioner.” Under söndagar, när affärerna är stängda och bilarna parkerade, ligger det klassiska Köpenhamn vidöppet för besökare. Storkfontänen på Ströget är en bra utgångspunkt för promenader. Därifrån är det nära till många klassiska byggnadsverk: Vor Frue plads och Universitetet, Nytorv och Domhuset, Christiansborg och Thorvaldsens museum, Nicolajkirke och Mayonnaiskvarteren, Kongens Nytorv och Frederikstaden. Vandringarna med Klassicisme i København har fått mig att söka efter andra böcker som ger inspiration till nya turer. I Nedløbsrøret og andre historier presenteras en bildvärld så långt från den klassiska det går att komma. Bjarke Regn Svendsen säger om några av sina bilder att de har varit övningar i att få syn på realistiska detaljer som föder abstrakta former. Målningarna uppmärksammar stuprör, vägarbeten och cyklar som står lutade mot slitna husfasader. Sådant beskådas bäst i brokvarteren. I Ingrid Sommars och Åke E:son Lindmans Ø-design - en guide till form runt sundet samsas samtal med unga formgivare och presentationer av klassisk 1900-tals design. En vänlig kritiker kan skriva att boken ger uppslag till att besöka funktionalismens klassiker. En uppriktig kritiker tvingas redovisa sin irritation under läsningen av intervjuer som avslutas innan de hunnit erbjuda något. Guiden består i stort av ytligt faktarabblande och ett namndroppande de invigda kan nicka igenkännande till. Att boken utgår från det biografiska och inte det geografiska gör den inte bättre. Ett renodlat lexikon hade varit önskvärt. Sämst är den okritiska hyllningen till det danska. Ingrid Sommar skriver positivt om Toldkammeret i Helsingør som är ett kulturhus med usla utställningar. Om Sofiero skriver hon inte, men om en film från 1982 i vilken tre danska städer jämförs med tre svenska. 3-0 blev det till Danmark. Ett jämförelsepar var Helsingborg och Helsingør. Intressantare hade varit att läsa om hur det är i dag när Helsingborg sjuder av liv i city och nybyggda Norra hamnen medan Helsingør är stendött så fort affärerna där svenskarna handlar alkohol har stängt. TOMAS POLVALL Fotnot: Böckerna i texten är Hanne Raabymagle och Claus M Smidt (red): Klassicisme i København (Gyldendal) Torben Weirup: Nedløbsrøret og andre historier. Om Bjarke Regn Svendsens maleri (Jelling), samt Ingrid Sommar och Åke E.son Lindman: Ö-design - en guide till form runt sundet (Wahlström & Widstrand).