Annons

Bättre direkt från källan

Nöje • Publicerad 31 mars 2001
Stacey Kent sjöng med stilla framtoning. En röst som smälter det mesta. Bild: PER ROSENQVIST
Stacey Kent sjöng med stilla framtoning. En röst som smälter det mesta. Bild: PER ROSENQVISTFoto: 

Stacey Kent och Jan Lundgren Trio, Kristianstad Teater, 29 mars. For listeners only heter en av två purfärska cd med Jan Lundgren Trio. En fundering kring titeln leder till en liten protest. För plattans musik håller för mer än att bara lyssna till. Det går också utmärkt att digga, dansa, älska och äta något gott. Eller prata, om man nu vill vara så osvensk så att man nedlåter sig till att konversera när musikerna spelar jazz, det vill säga att man tror sig kunna göra två saker samtidigt. Så nog är det en titel som tål att tänka på, även om herr Lundgren säkert inte menat så illa som det tolkas här. Men efter att ha hört en del av musiken livs levande och ”live” är det tydligt att vi pratar musik för många öron. Den är nämligen ännu bättre intagen direkt från källan. Och detta trots att Blue Bird valt att lägga spelningen i Teatern. förvisso är den fin och ljudbilden mycket bra, kanske tack vare finkänsliga mixerfingrar. Och måhända är det förståeligt och förståndigt med tanke på publikpress v/s utrymme. Samtidigt är det så fel eftersom det bara ger utrymme för just lyssnande och enbart det, vilket trots titeln på skivan är svårt. För musiken är medryckande, något som bland annat märks av att några i publiken, skönt nog, inte klarar att bara lyssna utan förgyller tillställningen med uppskattande rop och kommentarer som skapar god stämning. Ja, till och med spontana frierier förekom. Fast det hade nog mer med Stacey Kents oemotståndliga utstrålning att göra. Ett exempel på medryckande är framförandet av Victor Youngs Song of Deliha som egentligen är en tämligen trist komposition utan något mer än ett kort kul tema, som bryter eller sticker ut. Men i Jan Lundgrens händer och tillsammans med basisten Mattias Svenssons och trummisen Rasmus Kihlbergs lyhörda engagemang blir det ändå ett härligt och gott sväng. Om musiken svänger är sångerskan Stacey Kent mer sansad i sitt uttryck, om än helt rätt både med sin nasala röst och stilla framtoning som talar charm och leende och som smälter det mesta. Det är dessutom så uppenbart att hon trivs när hon nästan blygt blir glad för applåderna och tydligt menar sitt Thank you very much. Något som också återspeglas på samspelet och kommunikationen med musikerna, som är klart utöver det vanliga. sålunda. Trots den trista miljön lyckas både Lundgrens Trio och Stacey Kent skapa lite dialog med oss som bara kan sitta stilla, förvisso rätt nöjda, leende och lyssnande. Om än i vissa fall längtande efter att inte bara bli underhållna utan också efter att få delta. Eller som någon så lyriskt berättade om Blue Birds JiveJazzkväll i Kammarmusiksalen där alla kunde svänga och gunga med. Frågan som infinner sig blir när och om det blir någon ”riktig” klubb, dvs. riktigt bra lokal för levande musik här i Kristianstad. En kul not är att en av Blue Birds högst passiva medlemmar, som bara brukar komma på festivalen, var i stan förra veckan då han är resande montör. På pass här tyckte killen det kunde vara kul att få sig en titt på Jazzklubben. Lyckligtvis träffade han vid första frågan på några före detta Jazzfestivalfunktionärer som kunde upplysa om att det nog inte fanns någon sådan lokal. Tyvärr. Nåväl. Näst sista numret, Shall We Dance? får en att glömma alla problem. Stacey Kent understryker då ännu mer att hon är en mycket övertygande, trovärdig och generös artist. Att hon och bandet sedan avslutar med en vaggsång är som på beställning, eller som hon själv presenterar den; – We gonna send you home with a Lullabye, innan hon sjunger ”in the wee wee hours... when your most alone.” Men det är ingen plåga att vara ensam då – åtminstone inte i sällskap med Stacey Kent och Jan Lundgren Trio. BRONSON B MÅNSSON

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons