Dansk film är imponerande
Manlig självömkan och plötslig ilska, kvinnligt självförakt och återhållen vrede. Dessa uttryck för manligt och kvinnligt ser vi varieras i några av de mest intressanta filmerna på årets Göteborg International Film Festival, den 31:a i ordningen som avslutades under lördagen.
I danska "Fighter" i regi av Natasha Arthy står tonårtjejen Aicha inför valet att satsa på gymnasiet, vilket familj och lärare förväntar sig, eller att träna kung fu, där hon kan få uttrycka sin frustration och vrede i poetisk action och fight.
Aichas familj är muslimska invandrare från Turkiet, hennes far får hanka sig fram på jobb, brodern har lyckats bli läkare – och kär i en ung kvinna som han planerar att gifta sig med.
Men Aichas besatthet av kung fu ställer till det. Som ensam ung tjej slåss hon med både kung fu-medlemmar och familjetraditioner. Hon blir till en måltavla för familjens samlade misslyckanden enligt klassiska könsroller, med maximalt sårbar ambivalens som enda kompass i dagens Köpenhamn. Ett byen som mest ser ut som en förort i New York.
I Natasha Arthys regi blir berättelsen komplex, oförutsägbar och en dansk lekfull version av kultfilmen "Crouching Tiger, Hidden Dragon". Men framför allt en story om hur typiskt kvinnligt självförakt förvandlas till energisk riktad vrede i kung fu-action.
"Fighter" kan påminna i sin intensiva bildstil om danska succéfilmen "Pusher" om Köpenhamns under gangstervärld. Men här får vardagens konflikter ta plats med en invandrarpappa i fokus som växlar mellan ilska och stolthet över dottern.
En liknande fadersgestalt i likaledes danska " Go with peace Jamil" i regi av Omar Shargawi, handlar om en maffialiknande konflikt mellan shia- och sunnimuslimer i Köpenhamn. Den drygt 30-åriga Jamil har fru och barn, men har fastnat i sitt hat mot dem som mördat hans mamma. Fadern talar som en Gandhi om att arbeta med fredliga medel, men sonen lyssnar inte.
Två danska filmer i den Nordiska tävlingen på årets filmfestival, om invandrarfamiljer i samma stad, gjord med liknande intensiva bildspråk och snabba berättarstil.
Ändå så olika. "Fighter" tar in publiken i sin berättelser, "Go with peace Jamil" utestänger oss från att förstå huvudkaraktärernas grundläggande konflikt.
Dansk film tycks befinna sig i ett ständigt flöde av guldålder, dogma-film, anti-dogmafilm, som visar upp mångfald och nya sidor.
Ingela Brovik
noje@kristianstadsbladet.se
@05 Funktion olåst inget indrag:"Go with peace Jamil" fick Internationella kritikers pris samt Svenska kyrkans pris under lördagenskvällen. Tomas Alfredssons regi av den svenska vampyrfilmen "Låt den rätta komma in" vann den Nordiska tävlingen vid Göteborgs filmfestival.