Annons

Det höstas för Oliver!

Musikalen som har allt. Så beskriver regissören och de tre vuxna huvudrollerna Lionel Barts framgångsrika version av Charles Dickens "Oliver Twist". Om en månad är det premiär på Kristianstads teater.
Nöje • Publicerad 7 september 2009
"Oliver!" intar teatern. Från och med nu och en månad framåt är det hårdrepetitioner som gäller för Sara Axelsson, producenten Åsa Jensen, David Krafft, Janne "Loffe" Carlsson, David Krafft och regissören Ola Hörling. Bild: Tommy Svensson
"Oliver!" intar teatern. Från och med nu och en månad framåt är det hårdrepetitioner som gäller för Sara Axelsson, producenten Åsa Jensen, David Krafft, Janne "Loffe" Carlsson, David Krafft och regissören Ola Hörling. Bild: Tommy SvenssonFoto: 
"Oliver!" intar teatern. Från och med nu och en månad framåt är det hårdrepetitioner som gäller för regissören Ola Hörling, Janne "Loffe" Carlsson, David Krafft, Sara Axelsson och producenten Åsa Jensen. Bild: Tommy Svensson
"Oliver!" intar teatern. Från och med nu och en månad framåt är det hårdrepetitioner som gäller för regissören Ola Hörling, Janne "Loffe" Carlsson, David Krafft, Sara Axelsson och producenten Åsa Jensen. Bild: Tommy SvenssonFoto: 

Efter ett par stinna kassasuccéer på biorepertoaren ("Göta kanal 2", "Rallybrudar") och inspelningen av kommande "Göta kanal 3", skulle Janne "Loffe" Carlsson ta välförtjänt vila. Men i stället för att ha ledigt gör han raka motsatsen till sina jovialiska biokaraktärer. Som Fagin i musikalen "Oliver!" ser han fram emot att klå upp ett gäng småungar på hemmaplan.

Åtminstone påstår skådespelaren det själv, om än med glimten i ögat när de tre vuxna huvudrollsinnehavarna, tillsammans med regissören Ola Hörling, tar emot i foajén på Kristianstads teater.

Annons

Sammanlagt är det ett 50-tal medverkande i storensemblen som ska samsas om utrymmet i Dickens klassiska drama, det om barnhemspojken Oliver Twists resa genom 1800-talets mörkare skrymslen och vrår på Londons rännstensgyttjiga bakgator.

Janne "Loffe" Carlssoni rollen som åldrad ligaledare över ett gäng föräldralösa barnficktjuvar, skiljer sig markant från den spexigare karaktärstolkning som gjort skådespelaren till ett folkhemsnamn.

– Janne var given som Fagin. Det är en spännande brytning från de mer lättsamma, underhållande roller som han har gjort på senare år. I Fagin finns ett helt annat allvar och mörker, säger Ola Hörling.

– Den här rollen tilltalar mig, jag får en upplevelse själv utav den. Fagin för mig är som vilken annan människa i svåra tider. Det skiljer inte så mycket från en uteliggare här i stan som skaffar sig ett gäng medkumpaner för att överleva genom lite organiserad brottslighet. Även om man kanske är snäll inombords så måste man vara hård, annars blir man rensad, säger Janne "Loffe " Carlsson och ser fler paralleller till hur det faktiskt ser ut runtom i världen även i dag.

– Egentligen är det inte så jädra stor skillnad – inte så mycket som har hänt sedan Dickens tid. Det ger musikalen en extra dimension.

Trots att bara en månadåterstår innan premiären är det först nu som ensemblen sammanstrålar i sin helhet. Huvudrollsinnehavarna till "Fagin", "Bill Sykes" och "Nancy" har inte träffats förrän nu.

– Sjunger du i en rockorkester, är det sant?, frågar Janne "Loffe" Carlsson sin kollega Sara Axelsson.

Utöver rollen som Sugar i "I hetaste laget", underhållningspatrullens förra uppsättning på teatern, har Sara Axelsson turnerat med ABBA-tributebandet Arrival i Europa och USA. Hemmasonen David Krafft har också jobbat med regissör Hörling tidigare, då i musikalen "Evita". Nu går han på Teaterhögskolan i Göteborg och gör sin praktik med rollen som Bill Sykes på Kristianstads teater.

– På teaterhögskolan? Det var där som jag hittade Tina Leijonberg en gång. Jag tog med henne till Stockholm i min show, säger Janne "Loffe" Carlsson.

– Det är en bra skola, fotsätter han.

Annons

Musikalen "Oliver!"blev en omedelbar succé för upphovsmannen Lionel Bart vid urpremiären i London 1960. Filmversionen från 1968 gjorde den smått kultförklarad. Ola Hörling tror han vet varför:

– Det är ett slitet uttryck, men den här historien har allt: en fantastisk story, en mustig samhällsskildring målad med stora penslar och fantastisk musik. Det finns otaliga exempel på musikaler som saknar antingen det ena eller det andra – musikalen "Hair" är ett enda långt musikaliskt pärlband, men storyn är svår för publiken att ta till sig. Samma sak med "Chess".

– "Oliver!" är så härlig för den går upp och ner hela tiden. Det finns en dynamik i spelet, det är inte bra jam-jam-jam. Och det krävs för att publiken ska bli riktigt berörd, tillägger Janne "Loffe" Carlsson.

– Dessutom har jag ett par riktigt, jädra bra låtar ...

Lisa Appelqvist
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons