En vågad barnsaga à la Dario Fo
Teater
Fjärilsmusen. Medverkande: Petter Andersson. Manus: Dario Fo. Regi: Patrik Franke. Ekestads Folkets Park, 19 maj.
Erotik och oskuldsfullhet samsades i ett gammalt danspalats i torsdags kväll. "Om ni tycker att det är för snuskigt och ekivokt så får ni tänka på att det är en nobelpristagare som skrivit det".
Skådespelaren Petter Andersson ger en hint om vart det ska bära i Fjärilsmusen redan innan han tagit på sig rollen som historiens berättare.
Berättelsen tar oss med till de italienska berglandskapen där herden Giaván Pietro vallar sina får. Han är inte dum, bara som man blir när man bara umgås med getter. Patron, som varnat honom för kvinnornas fjärilsmusar, dör och lämnar honom med en stor förmögenhet.
Plötsligt är Giaván ett hett villebråd för traktens ogifta kvinnor. Hermelinen, byns präst, har sedan tidigare "doppat skorpan" i den ljuvligt vackra Alessias kaffekopp. I Giaván ser han en chans att få rikedom och flickan. Giaván kallas till kyrkan, blir blixtföräl-skad och kyrkklockorna ringer för bröllop.
När han sedan ska träffa fjärilsmusen är den borta.
"Fjärilsmusen" är en charmerande historia. Dario Fo ställer det infantilt oskuldsfulla mot en kyrklig överhöghet som glömt allt vad kyskhetslöften innebär och uppför sig lika girigt som Judas Iskariot gjorde när han tjänade tio silverpenningar.
Herden hoppar som en kissnödig skolpojke när han närmar sig Alessia medan prästen är en hermelin bland katter i sin jakt på fjärilsmusar. Mellan dem står Alessia som en korsning av hora och madonna.
Dario Fo är en mästare i den enkla teaterformen. Texten i "Fjärilsmusen" är okomplicerad och den påminner mycket om en barnsaga.
Samtidigt är den vågad, erotisk och svulstig samt fylld av komik och bitsk kritik mot kyrkan.
Pjäsen hade premiär med Petter Andersson redan 2001 och det märks att han är komfortabel i Dario Fos text. Han kastar sig med enkelhet mellan fem sex olika karaktärer. Det är inte sällan hans energiska framförande som hjälper texten att nå sina komiska höjdpunkter.
Roger Bing