Festligt, vackert, tragiskt
Amadeus. Manus: Peter Shaffer. Regi: Göran Stangertz. Ljus: Beril Larsson. Musik: Mozart m.fl. I rollerna: Jörgen Düberg, Dan Kandell, Hedvig Lagerkvist, Per Jonsson, Rune Bergman, José Castro, Thomas Ungewitter m fl. Premiär i fredags på Helsingborgs Stadsteater.
Det var teater när den är som bäst som bjöds av Helsingborgs Stadsteater vid premiären i fredags kväll på Peter Shaffers Amadeus. Vacker scenografi, färgrika dräkter av 1700–talssnitt, goda skådespelarprestationer och allt detta genomströmmat av Mozarts ljuvliga musik, vad kan man mer begära. En fulltalig publik hyllade efteråt entusiastiskt skådspelarna och regissören Göran Stangertz, teaterns blivande chef.
Festligt och vackert om ett egentligen tragiskt ämne, om hur medelmåttan Salieri stoppar geniet Mozarts karriär, om hur Salieri tvingas inse att hans musik är tom och livlös mot vitaliteten i Mozarts, som har Guds öra.
själv känner Salieri sig övergiven av Gud, som han lovat tjäna med sin musik, men som inte har givet honom det fulltoniga instrumentet. Salieri vill hämnas genom att motarbeta Guds utvalde Wolfgang Amadeus Mozart, ja till och med döda honom.
Han erkänner Mozarts storhet, att han har skapat musik av ”absolut skönhet”, men kan inte behärska sin bitterhet över att ha detroniserats, att vara vad han till slut benämner som ”medelmåttornas skyddshelgon”.
Gud slösar nyckfullt med genialitet, den kan inte förhandlas fram. Den kan ibland rymmas i en vulgär och fräck ynglings gestalt, i en ung man som frossar i prutt– och bajshumor och sexuell frispråkighet, som om han därigenom lättade på det inre trycket efter den konstnärliga anspänningen.
dessa sidor hos Mozart, genialitet och vulgaritet, är väl dokumenterade, men Peter Shaffer har förstärkt vulgariteten. Dan Kandell gav ett fnittrande och pruttande liv åt den fekaliske (”skitfixerad”) Mozart, men lyckades också övertyga som den geniale Mozart, tack vare Mozarts egen musik. Vi fick bland annat höra prov från olika operor, ställda i kontrast till Salieris musik.
Salieri, den polerade hovkapellmästaren, spelades av Jörgen Düberg, som med övertygande inlevelse gestaltade Salieris olika karriärskeden fram till den bittra slutuppgörelsen med sig själv och den Gud som förmenat honom verklig storhet.
Kring dessa två huvudroller grupperade sig de övriga; Mozarts hustru Constanze, spelad av Hedvig Lagerkvist, och en hovstab med Josef II i spetsen, där Per Jonsson gjorde en rolig krumelur. Rune Bergman, José Castro och Thomas Ungewitter spelade högdragna grevar och baroner representerande det motstånd Mozart hade att övervinna med sin nyskapande musik.
Det är en stor satsning som Helsingborgs Stadsteater har gjort med Amadeus. En festyr och livfull föreställning med en allvarston i.
HANS HOLMBERG