Filmbolag använde fejkade citat i bioannonser
En påhittad kritiker har använts av filmbolaget Sony Pictures för att marknadsföra bolagets filmer. Med utrop som ”Ännu en vinnare” och ”Det här årets hetaste nya stjärna” försökte man locka publiken till biosalongerna, uppger AP.
David Manning från tidningen Ridgefield Press verkade vara en synnerligen entusiastisk filmkritiker. Han såg bland annat filmerna The animal och A knight´s tale och gav dem lysande kritik.
Det vara bara ett problem. Ridgefield Press finns visserligen, men någon filmkritiker vid namn David Manning har aldrig arbetat där.
Bluffen avslöjades förra veckan av en journalist på Newsweek – och nu har filmbolaget Sony Pictures erkänt att någon inom företaget hittat på de falska citaten.
Sony Pictures hävdar att en utredning tillsatts som ska undersöka vem som skrivit de fejkade citaten.
Samtidigt undrar branschfolk varför Sony gjort sig besväret med att hitta på de berömmande ordalagen. I dag är det inte svårt att hitta åtminstone någon som säger något positivt om en film.
PM