Annons

Gibson som snubblande romantiker

Nöje • Publicerad 26 mars 2001

Vad kvinnor vill ha. Amerikansk romantisk komedi i regi av Nancy Meyers. Manus: Josh Goldsmith och Cathy Yuspa. I rollerna: Mel Gibson, Helen Hunt, Lauren Holly, Marisa Tomei, Alan Alda, Mark Feuerstein. Längd: 2 tim 6 min. Tillåten från 7 år. Visas på Kosmorama i Kristianstad, Filmpalatset i Bromölla och Park i Hässleholm. Vad vill kvinnor ha? Tuff fråga. En date med Mel Gibson, kanske? Med förhoppningar om Gibson modell Martin Riggs. Ett dödligt vapen med charm, en filmkusin till Bruce Willis McClane i Die Hard. Vad sägs om Gibson som romantiker, beredd att bejaka sin kvinnlighet för att befästa positionen bland tupparna? Nä, tänkte väl det. men så´n är han – i Nancy Meyers romantiska komedi. En inledningsvis fullständigt hänsynslös erövrare på väg upp för reklambranschens stege som stannar ett par pinnhål från toppen när firman bestämmer sig för att rekrytera externt - och kvinnligt - till posten som AD. Då slår det bokstavligt talat slint i skallen på Gibsons rollfigur Nick Marshall. Han ersätter Sinatra med Meredith Brooks, vaxar benen, snubblar i badkaret, elektrifieras av hårfönen och vaknar upp med en ny förmåga: Att höra vad kvinnor tänker. Fördel den jämställdhetspolitiskt inkorrekte. Nick blir världens bäste älskare, en utomordentlig ”lyssnare” och plötslig myspappa till sin femtonåriga dotter. det börjar bra. Så länge Nick får vara cynikern, den som utnyttjar tillfället och kör om sin nye chef (Helen Hunt) i jakten på ett multimiljonkontrakt med sportjätten Nike, är Mel Gibson övertygande. Då kommer tvärvändningen. Nick faller för den han lurat, inser att livet är mer än karriären och börjar rätta till allt han orsakat. Hollywood predikar, Meyers drar paralleller till klassikerna, till Astaire och Tracy/Hepburn. Och Gibson (märkligt nog Golden Globe-nominerad) blir mer tafatt i rollen som ärlig romantiker än den fåfänge karlakarl han tillåts porträttera under en timme. Utvecklingen är väntad. Nancy Meyers filmografi innehåller Föräldrafällan plus manus till hopplösa komedier som Baby Boom och I Love Trouble. Tack och lov för Helen Hunt. Hon som hanterade Jack Nicholson i Livet från den ljusa sidan fångar upp en stammande, snubblande och flamsande Gibson. Hunt är, vid sidan av Julianne Moore, det bästa Hollywood har att erbjuda idag. Hon balanserar mirakulöst den här filmen, men förtjänar så mycket mer. ANDERS MÅRTENSSON

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons