Annons

Höst med ny svensk dramatik

Nöje • Publicerad 16 augusti 2001

TEATER. Efter åratal av gnäll på att det inte spelas någon nyskriven svensk dramatik på Sveriges teaterscener så verkar det faktiskt som om branschen har lyssnat. I höst spelas det en hel del nyskrivet. En av de mest spännande premiärerna kan nog Mattias Andersson nya pjäs vara. Efter den uppmärksammade Dom på Göteborgs stadsteater, som både hyllades och kritiserades för sin koppling till brandkatastrofen, fortsätter han nu att skildra samtiden. Den offentliga sektorns stilla längtan mot något bortom bergen (premiär 8 september) beskrivs som en absurd fars för 2000-talet och sätts upp på Folkteatern i Göteborg. Även på lilla scenen spelas det nytt på Folkteatern. Malin Lindroth, som nyligen kom med den omskakande och uppmärksammade boken Vaka natt, har nu skrivit pjäsen Splitter (29 augusti) – en närgången pjäs, påstås det. Och Pamela Jaskoviak har skrivit Rost (9 november), en pjäs om kärlek, krig, skuld och svek. Teater Trixter i Göteborg sätter upp Mumsfilibaba (27 september) av Petra Revenue, Teater Salieri kommer med nyskrivet av Kajsa Isaksson – en ”aggressiv” pjäs med namnet Rasar (26 september) - och Sofia Fredén och Barbo Smeds har skrivit nya pjäser för Teater Västernorrland. Så på de små scenerna spelas nyskrivet som bara den. Men även de stora institutionerna har bjudit in dramatiker för originaluppsättningar. På Dramaten ska Louise Boije af Gennäs göra debut som dramatiker för teaterscenen, hon har skrivit en pjäs om intriger och skandaler i förlagsvärlden. Upsala stadsteater odlar målmedvetet den nya, unga dramatiken. I serien Hälsningar från nu spelas fem nya pjäser av unga dramatiker. Först ut är Smuts av Lucia Cajchonová (5 oktober). På Göteborgs stadsteater har man gått ett steg längre. Där inbjuds under hösten publiken att dela med sig av sina erfarenheter om ensamhet. Berättelser som regissören Kia Berglund sedan sammanfogar till en teaterföreställning med premiär i vår. Men det finns också klassiker i nya tolkningar att se fram emot i höst. Allra mest spännande verkar Robert Wilsons uppsättning av 3 systrar (12 september) kunna bli. Den världsberömda regissören återvänder nu till Stockholms stadsteater för att göra sin version av Tjechovs melankoliska klassiker. Sist han var där gjorde han en mycket speciell uppsättning av Strindbergs Ett drömspel – mer konstverk än klassisk teaterföreställning - så även denna halvt sönderspelade text borde kunna få nytt liv i Wilsons händer. JENNY ASCHENBRENNER/PM

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons