I fronten för kulturbron
Kulturbro 2000 – en succé. Nästa mål: En utveckling, en biennal som återkommer vartannat år. Kulturbro 2002 är under planering och en ny frontchef är utsedd: Martin Martinsson, verksam som högste ansvarig på Musik i Skåne i Kristianstad.
–Det finns en fungerande styrelse med Malmö Musikteaters chef Stefan Sköld som ordförande och ett kansli där olika personer har ett direkt ansvar för olika projektbeskrivningar. Min roll, säger Martin Martinsson, har övergripande karaktär. Kulturbron engagerar näringslivet, politiken och kulturinstitutioner, det handlar om att på ett bra sätt samordna resurser såväl nationellt som regionalt.
martinsson lyfter fram det fantastiska i att Kulturbro 2000 blev av och att intresset i hela Öresundsregionen var så stort. Nu skall projektet vidare, från kick off-stadiet, och hitta nya former.
–Kanske, säger Martin Martinsson, omfattade Kulturbro 2000 för många projekt. För att ge satsningen en tydligare identitet är det viktigt att hitta programpunkter med stor lyskraft.
I sin tidigare roll som chef för Rikskonserter lanserade Martinsson Stämmor i 1000 år som blev en av de mest uppmärksammade satsningarna under Kulturbro 2000. Många minns säkert också Peter Greenaways intåg i Malmö, Robert Wilson i Köpenhamn och amerikanska rockbandet Sonic Youths nedslag i Ystad och Brösarp.
–Jag hoppas att vi kan få fram fler lika starka inslag under Kulturbro 2002, men mitt ansvar är som sagt inte den enskilda projekten, säger Martin Martinsson.
han ser också vinster för Musik i Skåne i och med att han själv agerar aktivt inför Kulturbro 2002.
–Givetvis hoppas jag kunna förena mina roller. Musik i Skåne är en institution med regionen som huvudman och här finns möjligheter att stärka profilen i hela Skåne samt mot Köpenhamn.
Musik i Skåne skall synas mer, menar Martin Martinsson.
–Vi har alla förutsättningar att utveckla den offentliga verksamheten, det handlar bara om att utnyttja alla kontakter på ett effektivt sätt.
ANDERS MÅRTENSSON