Kommersiella "grammisgalan" är tillbaka
Det blir en Swedish Hit Music Awards även i år. Den 9 november direktsänds den kommersiella konkurrenten till Grammisgalan i TV3 och ZTV från Hovet i Stockholm.
I fjol sändes Swedish Hit Music Awards för första gången. Kent blev de stora vinnarna och fick ta emot tre guldälgar, så kallas priserna som är designade av konstnären Ernst Billgren. Nelly, Westlife och Linkin Park tillhörde också vinnarna på galan och artister som Ronan Keating, Anastacia och Tatu uppträdde. Nu är det klart att det blir en gala även i år, den 9 november. Datumet är noggrant utvalt för att kunna locka hit stora artister som ändå är i Europa för att vara med på MTV Europe Music Awards i Edinburgh tre dagar innan.
– Det är det som är meningen, att vi ska kunna locka hit de transatlantiska stjärnorna, säger Bonnie de Souza, ZTV:s programchef och ansvarig för galan.
Inga artister är hittills klara för galan. Det är heller inte bestämt vem eller vilka som blir programledare. I fjol var det Sofia Eriksson och Tobias Kagelind.
Till skillnad från Grammisgalan tar Swedish Hit Music Awards bara hänsyn till kommersiella framgångar. Det är skivförsäljningen och antalet spelningar på ZTV som avgör vilka som får de åtråvärda priserna
I fjol delade även radiokanalen Radio Rix ut pris på galan, men i år kommer de att arrangera en egen gala. (TT Spektra)
Mikael Forsell