Konserthus med symbolvärde
Musik i Skåne blir från och med årsskiftet inte bara hyresgäst i Kristianstads konserthus. Länsmusikstiftelsen är överens med kultur- och fritidsförvaltningen om ett avtal som gör att MiS framöver ansvarar för driften av konserthuset. Kommunfullmäktige fattar beslut i frågan, men enligt Martin Martinsson, vd för Musik i Skåne, handlar frågan om nu eller aldrig: – Det förs diskussioner mellan Musik i Skåne och länsmusikstiftelsen i Kronoberg om ett samgående. Vi vill hävda Kristianstad som det självklara navet i ett Musik i Syd och därför är det angeläget att visa hur mycket vi kan erbjuda. Om vi tar över driften av konserthuset är det enklare att utveckla och aktivt planera framtidens verksamhet. Det är också lättare att jobba med marknadsföring och att ge våra kunder den service de vill ha. I avtalet sägs att taxor för föreningar samt för kommunens förvaltningar även framöver föreslås av kultur- och fritidsnämnden, medan Musik i Skåne bestämmer övriga hyresnivåer. – Ett bra förslag, tycker Martin Martinsson. Vi är måna om att ha goda relationer med kommunen, föreningar och frivilligverksamhet av olika slag. Musik i Skånes satsning beviljas 205000 kronor i kommunalt bidrag, pengar som motsvarar kostnader för scenteknik, material, städning och annat som kultur och fritid idag har för verksamheten. – På sikt, säger Martin Martinsson, har vi ambitioner att utöka verksamheten. Men i nuläget är det vår bedömning att det här beloppet är rimligt för att klara en god basverksamhet och ta ansvar för lokalens omkostnader. Musik i Skåne-chefen talar inte nyanställningar, inte i dagsläget. – Primärt är det inte aktuellt att anställa fler personer. Däremot genomför vi en omorganisation för att klara av det merarbete som driften av konserthuset innebär. I den nya organisationen blir det producent Jimmy Ludwigsson som ansvarar för bokningar i konserthuset. En uppgift som, enligt Martin Martinsson, kommer att innebära sättning av omfattande generalprogram: – Den förste augusti nästa år skall vi ha jobbat fram ett förslag på hur man bäst sköter marknadsföringen av verksamheten. Och då talar jag om hela huset – med den stora konsertsalen, med kammarmusiksalen och med biblioteket. Ett generalprogram som presenteras fyra, kanske fem, gånger per år är en absolut målsättning. Jimmy Ludwigsson delar Martinssons uppfattning om vikten av generalprogram: – Men vi är som sagt inte där ännu. Däremot bör vi redan från och med årsskiftet kunna producera affischer månadsvis. Där skall vi berätta om allt som händer i huset, naturligtvis med undantag för de bokningar som kommer till efter det att affischerna tryckts. Liksom Martin Martinsson menar Ludwigsson att helhetstänkandet är väsentligt. – Vi finns här, i samma hus som stora konsertsalen. Då är det också naturligt att vi påverkar utbudet. Jag tror att vi från och med nästa år kan undvika olyckliga dubbelbokningar som förekommit tidigare. MiS-producenten vill också göra konserthuset till ett forum för all sorts musik. – Utbudet skall vara så brett som möjligt: Klassisk musik, jazz, folkmusik, blåsorkestrar. Men också rockmusik. Detta är kanske inte platsen för heavy metal och hardcore, men visst kan man spela rock'n'roll i Kristianstads konserthus. Musik Direkt är ett arrangemang som jag gärna ser att vi kan presentera här 2002. Planeras det festligheter, typ stor invigningsvecka, i samband med övertagandet? – Så långt har vi inte kommit ännu. Men självklart vi måste tala om för publiken att det kommer att hända en massa spännande saker i konserthuset framöver. Diskussioner mellan Musik i Skåne, Blue Bird och Jazzfestivalen har pågått en tid. Inställningen är att festivalen möjligen mår bättre av att inte ingå som ett inslag under Kristianstadsdagarna. Är konserthuset framtidens festivalscen? – Inte sommartid. Jag tror det bästa vore att värna om en jazzdag under Kristianstadsdagarna. Kanske en heldag där jazzen syns och hörs på olika platser i stan. Men därutöver kan det bli aktuellt med en sammanhållen festival vid en annan tidpunkt på året. Och kanske på flera olika scener. Konserhuset är en sådan scen, Sommarlust en annan. Jag tycker själv att det skulle vara spännande med något arrangemang i Åhus också, varför inte på Blå Station? – Jag kommer att träffa Blue Bird och festivalledningen i mitten av november. Förhoppningsvis kan vi hitta nya arbetsformer då, avslutar Jimmy Ludwigsson. ANDERS MÅRTENSSON