Kristianstad är deras Irland
För tio år sedan vann Hot Pebble ett av de större priserna i tävlingen Musik Direkt. Bandet med anknytning till Kristianstad fick en spelning i Paris. De tre bandmedlemmarna – Esbjörn Hazelius, Andreas Ralsgård och Magnus Karlsson – köpte varsitt tågluffarkort och passade på att se Irland i samma veva. Besökte pubar, spelade där tillfälle gavs och mötte den musik de själva hade börjat spela i dess egen hemmamiljö. Den irländska musiken har en fantastisk vitalitet och bredd på sin hemmaplan. Alla kan spela lite och sjunga nåt, men så har de också haft anledning, undertryckta som de varit av engelsmännen och andra. Här hemma i Sverige har vi haft det för bra, säger Osbybördige Andreas Ralsgård. Det kan vara en av orsakerna till att den svenska folkmusiken inte har samma status som den irländska i sitt eget land, tror Ralsgård, men tycker ändå att det svenska folkmusiklivet börjar sjuda alltmer, även i Skåne. Under 90-talet spelade Hot Pebble flitigt, inte minst i det nordöstra Skånehörnet, som, med Andreas Ralsgårds ord, har blivit deras Irland. Gruppen bildades vid samma tidpunkt som de irländska pubarna började sprida sig landet runt. Intresset för den irländska musiken ökade och spelningarna kom automatiskt. De senaste åren har de valt att inte spela lika mycket, dels på grund av studier och jobb, dels för att de alla tre spelar i andra band – från hårdrock till folkmusik. Men Irlands musik släpper de inte. Nej, den blir vi inte av med, skrattar Andreas Ralsgård. Samtidigt går musiken verkligen hem. Den är harmonisk och melodisk och ligger nära populärmusiken, och trots att de låtar vi spelar är äldre traditionella visor skulle de kunna vara en ny hit komponerad i år. Den irländska musiken känns närmast tidlös, fortsätter Magnus Karlsson, och riktar sig inte till någon speciell åldersgrupp, både ung och gammal tycker den är fräck. Jag vet ingen annan musikgenre som fungerar på det viset, speciellt viktigt är det där när man spelar på högstadiet. Där kan det ibland räcka med att man bara ligger ett halvår fel i tiden för att man skall bli utbuad. Musiken är medryckande och upplevs som bekymmersfri och glad, även om texterna kan vara mörka. Andreas Ralsgård: Texterna kan ha ett rätt så makabert innehåll, och mer man fördjupat sig i musiken desto mer har man sett ett djupare innehåll. Hot Pebbles torsdagskonsert i Kammarmusiksalen utgör finalen på vårens 18 konserter långa abonnemangsserie. Musik i Skånes Jimmy Ludwigsson är nöjd med hur det varit. Det har fungerat bra och genremässigt har det varit en flexibel serie, säger han och tror att bredden framöver kommer att värnas. Jazzen vill vara kvar, Kid Skreol vill vara med på några arrangemang och folkmusiken kommer mer och mer. Det här kommer att bli ett musikens hus. SUNE JOHANNESSON Fakta: Hot Pebble består av Esbjörn Hazelius (fiol och bouzoki), Andreas Ralsgård (flöjt och bodhrán, liten irländsk trumma) och Magnus Karlsson (gitarr och banjo). Alla sjunger. Då Hot Pebble inte gjort någon skiva, tipsar de om följande irländska band: Bothyband, Planxty och Dervish. "Köp inte samlingsskivorna med de mest populära irländska allsångslåtarna, bättre då att gå direkt på de riktiga grejerna" säger Andreas Ralsgård.